onsdag 22 maj 2013

Born to be cheap



På bilden ser vi ett svart får bland en massa andra vita får och det står ”born to be cheap”. Bredvid så finns det en faktatext om företaget Tele2. Reklamaffischen kan ha suttit på ”inglasade trottoarpratare”, på tåg, buss eller tunnelbana eller i dagspressen. Vi tror att reklamen är riktad mot människor i 15-40 års åldern inom bägge könen för att människor som är äldre bryr sig oftast inte om den här typen av reklam utan håller sig alltid till det de brukar köpa och funkar bäst. Ungdomar lockas utav detta på grund av det billiga priset. 
”Born to be cheap” reflekterar med bilden på så sätt att man är född att vara billig och annorlunda ”sheep”.

På reklamen springer de vita fåren ifrån Frank som är ett svart får som står stilla på bakbenen. Fåren springer ifrån Frank för att han är annorlunda och inte som alla andra, det tar de vita fåren som att han är konstig och inte som de själva är så dem stöter ut honom. Budskapet av propagandan är att man ska köpa från Tele2 för att de är billiga och bra och annorlunda, vilket skiljer dem från de andra företagen och därför borde man köpa från Tele2. Tanken är att man vill tala om att Tele2 är billigt och med det spara du pengar och samtidigt tjänar du på det.


Propagandan anses som kränkande mot Frank. Man får rasistiska tankar om varför han är det enda svarta fåret och varför alla springer ifrån honom. Det är inte trovärdigt utifrån faktan som står, man vill veta mer om kostnaden på samtalstiderna eller antal sms. Just nu får man bara reda på information om skapandet av företaget.

Tele2 drar till sig köpare genom att locka med billighet och olikhet. Det köps också eftersom bolaget är populär och känt runt om i Sverige. Något som stör oss är att Frank är svart och att dem vill få oss att se att han är annorlunda på ett rasistiskt sätt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar