onsdag 22 maj 2013

Reklamanalys Loréal Paris



Reklamen visar en närbild på en kvinnas ansikte. Hon har väldigt slät hy och ser nöjd ut. I mitten finns en bild på krämen som heter Revitalift och lite text om produkten. Reklamen har antagligen publicerats i någon slags damtidning, tex Elle.

Den här reklamen anpassar sig till kvinnor i 40-60 års åldern som vill se yngre ut, eftersom krämen är till för att hyn ska se yngre ut. Det här är en kräm för kvinnor som är intresserade av sitt utseende och som är noga med att se så unga ut som möjligt, för att det är så idealen ser ut i samhället ser ut just nu. Man ska se ung, rynkfri och fräsch ut, mycket av det beror just på sådana här reklamer. Eftersom att krämen är från Loréal så är den antagligen inte så dyr, vilket gör att de flesta kan köpa den. Det är antagligen de som har lite mindre pengar och som inte har råd att köpa de dyrare produkterna på marknaden, som köper den här krämen.

Bilderna och texten samspelar inte så mycket. Bilderna är på sidorna och texten är som en egen del i mitten. Kvinnan på bilden visar upp sin rynkfria hy och då hon är i 40-års åldern ska det få andra att tänka att de också kan se ut som henne. Bilden är neutral men ändå anpassad till kvinnor. Den visar henne som en snygg och fräsch medelålderskvinna utan några bekymmer som tittar in i kameran och ser nöjd ut. Reklamen menar att man ska köpa krämen om man vill se ung ut, utan att göra ett ansiktslyft. De påverkar sin målgrupp genom att ha en trovärdig modell i samma ålder som målgruppen.

De använder sig av en känd kvinna som modell och ett citat där hon säger att det är på grund av krämen hon ser ut så här. På så sätt vill de göra reklamen trovärdig. Skaparna av reklamen vill att vi ska känna att vi också kan se ut som modellen. Att vi också kan vara nöjda med fin hy. Texten säger att man på fyra veckor ska se fem år yngre ut, men de har ingen källa som kan fastställa informationen. Vilket gör att detta kan vara felaktigt och mindre trovärdigt.

Det vi tycker är bra med reklamen är att den inte är förnedrande mot modellen eller kvinnor överhuvud taget. Det som är mindre bra är att reklamen inte är så trovärdig då det inte finns några källor. Det finns inte heller någon före och efterbild på modellen, vilket gör att man inte kan vara säker på om modellen verkligen har använt krämen. Då modellen har en massa smink på sig så ser man heller inte hennes riktiga hy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar