Reklamen visar en
närbild på en kvinnas ansikte. Hon har väldigt slät hy och ser
nöjd ut. I mitten finns en bild på krämen som heter Revitalift
och lite text om produkten. Reklamen har antagligen publicerats i
någon slags damtidning, tex Elle.
Den här reklamen
anpassar sig till kvinnor i 40-60 års åldern som vill se yngre ut,
eftersom krämen är till för att hyn ska se yngre ut. Det här är
en kräm för kvinnor som är intresserade av sitt utseende och som
är noga med att se så unga ut som möjligt, för att det är så
idealen ser ut i samhället ser ut just nu. Man ska se ung, rynkfri
och fräsch ut, mycket av det beror just på sådana här reklamer.
Eftersom att krämen är från Loréal så är den antagligen inte så
dyr, vilket gör att de flesta kan köpa den. Det är antagligen de
som har lite mindre pengar och som inte har råd att köpa de dyrare
produkterna på marknaden, som köper den här krämen.
Bilderna och texten
samspelar inte så mycket. Bilderna är på sidorna och texten är
som en egen del i mitten. Kvinnan på bilden visar upp sin rynkfria
hy och då hon är i 40-års åldern ska det få andra att tänka att
de också kan se ut som henne. Bilden är neutral men ändå anpassad
till kvinnor. Den visar henne som en snygg och fräsch
medelålderskvinna utan några bekymmer som tittar in i kameran och
ser nöjd ut. Reklamen menar att man ska köpa krämen om man vill se
ung ut, utan att göra ett ansiktslyft. De påverkar sin målgrupp
genom att ha en trovärdig modell i samma ålder som målgruppen.
De använder sig av
en känd kvinna som modell och ett citat där hon säger att det är
på grund av krämen hon ser ut så här. På så sätt vill de göra
reklamen trovärdig. Skaparna av reklamen vill att vi ska känna att
vi också kan se ut som modellen. Att vi också kan vara nöjda med
fin hy. Texten säger att man på fyra veckor ska se fem år yngre
ut, men de har ingen källa som kan fastställa informationen. Vilket
gör att detta kan vara felaktigt och mindre trovärdigt.
Det vi tycker är
bra med reklamen är att den inte är förnedrande mot modellen eller
kvinnor överhuvud taget. Det som är mindre bra är att reklamen
inte är så trovärdig då det inte finns några källor. Det finns
inte heller någon före och efterbild på modellen, vilket gör att
man inte kan vara säker på om modellen verkligen har använt
krämen. Då modellen har en massa smink på sig så ser man heller
inte hennes riktiga hy.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar