Michael Kors har vi alla hört om någon
gång, eller i alla fall sett något av hans verk. Jag minns när jag
såg ”Project runway” första gången och jag la märke till en
kort,knubbig man med lockigt hår i juryn som sa klockrena
kommentarer och verkade rätt säker på det där med mode. Enda sen
dess har jag inspirerats av honom, hans plagg, hans väskor och
accessoarer.
När jag pratade med en kompis i
telefon tidigare idag på bussen började vi prata om mode,stil och
det som vi tjejer ofta pratar om och hon tipsade om ett program hon
hört på radion i morse som handlade om denna inspirerande man.
Programmet heter stil och finns på P1 och handlar om stil och mode
vilket jag alltid varit fascinerad av. Programledaren Susanne Ljung
har koll på alla trender samt de stora designerna men pratar även
om hur de påverkar oss. I just detta avsnitt pratade de om hur
Michael Kors ändrat modet i världen.
Programmet är väldigt faktabaserat
och trovärdigt då de har intervjuer med många designers och
stilikoner. I just det här avsnittet intervjuar dem bland annat
Kerstin Sandels, stilikon och god vän till Michael själv, och Kenth
Andersson, designer som startade sin karriär ungefär samtidigt som
Michael Kors. De har även utdrag och citat från Michael själv
vilket gör allt mer trovärdigt. Något dem gör väldigt ofta och
som kan vara jobbigt att lyssna på är att de pratar i skriftspråk
och inte så man skulle prata i verkligheten. Samma sak med att dem drar fram att
det är dyrt att klä sig bra, att allting i ens garderob ska vara
lyxigt och speciellt att saker och kläder kostar väldigt mycket,
vilket jag påverkas mycket av, jag menar vem vill inte ha snygga
kläder? Jag tror inte att alla skulle kunna lyssna på det här
programmet för vissa kanske skulle bli provocerad på ett sätt,
även fast det är sant, snygga kläder kostar ofta mer. När de
intervjuar märker man också att de tagit personer från högre
kretsar, de pratar annorlunda, nästan lite ”snobbigt” för att
visa att man blir lite ”finare” av att ha snygga kläder och
mycket pengar.
Det framgår därför tydligt att
målgruppen är för 25-30 eftersom att de pratar om designers och
trender som fanns för längesen som nu kommit tillbaka och att de
just pratar om dyra kläder,smycken och väskor, vilket man nästan
måste man ha lite mer pengar för än det man får från ett
studiebidrag så det är rätt tydligt att programmet inte är för
15-åringar, även fast vi kan lyssna och inspireras av det. Jag tror
att det ären bra målgrupp som dem har riktat in sig på eftersom
att 35-åringar ofta har större möjligheter att köpa de är
kläderna eller följa de här trenderna de tar upp, eller att börjar
undra hur mycket designerna påverkar oss, hur mycket miljön
förstörs av att tillverka ett speciellt material som de även tar
upp i andra avsnitt.
Samtidigt tror jag att både ungdomar
och äldre kan påverkas negativt och positivt av den här sortens
radio. Jag tänker att båda kan inspireras och drömma om att uppnå
det man vill i livet eftersom att de pratar om, i det här fallet, en
kille som kommit från ingenstans och nu påverkar vad vi ska ha på
oss. Men jag tror även att det kan bli negativt om man tar det för
seriöst och tänker att man måste prestera bättre eller att man är
inte uppnådde sina drömmar.
Efter att jag lyssnade på stil på P1
lyssnade jag på en podcast med Hanna och Amanda, ”Visdomsord från
instagram” valde jag då. Egentligen eftersom att jag är inne på
instagram rätt mycket så det gjorde mig intresserad. Det som jag la
märke till när jag lyssnade var att radio och podcast är väldigt
olika varandra. De pratar mer i talspråk, de tänker inte direkt på
att prata ”rätt” eller tydligt som de gör på radion utan det
är mer som att de pratar med varandra och någon har råkat spela in
det. Det är därför det är svårt att berätta vad innehållet är
i den här podcasten för de pratar om allt möjligt från kläder
och deras bloggar till en tjej som hamnade i fängelse i Thailand.
Jag tror att det här är mer ett program man lyssnar på bara för
att lyssna än om man lyssnar på radio som har allt från musik till
nyheter. Jag vet inte riktigt hur det här programmet påverkar sin
målgrupp, negativt eller positivt utan kanske båda. Men jag tror
inte att det påverkar lika mycket som det förra radioprogrammet,
jag tror inte heller den här podcasten har någon speciell målgrupp
utan jag tror att vem som helst kan lyssna på den. Det kan vara
svårt att lyssna på ett sånt hör program också eftersom att det
inte är så strukturerat som ett radioprogram, de pratar helt enkelt
om allt det kommer på. Ett radioprogram har man nästan alltid koll
på hur det kommer ”se ut” de kommer spela lite musik, prata lite
om nyheter och sen spela musik igen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar