lördag 4 maj 2013

The Michael Kors effect/ Visdomsord från instagram




Michael Kors har vi alla hört om någon gång, eller i alla fall sett något av hans verk. Jag minns när jag såg ”Project runway” första gången och jag la märke till en kort,knubbig man med lockigt hår i juryn som sa klockrena kommentarer och verkade rätt säker på det där med mode. Enda sen dess har jag inspirerats av honom, hans plagg, hans väskor och accessoarer.  

När jag pratade med en kompis i telefon tidigare idag på bussen började vi prata om mode,stil och det som vi tjejer ofta pratar om och hon tipsade om ett program hon hört på radion i morse som handlade om denna inspirerande man. Programmet heter stil och finns på P1 och handlar om stil och mode vilket jag alltid varit fascinerad av. Programledaren Susanne Ljung har koll på alla trender samt de stora designerna men pratar även om hur de påverkar oss. I just detta avsnitt pratade de om hur Michael Kors ändrat modet i världen.

  Programmet är väldigt faktabaserat och trovärdigt då de har intervjuer med många designers och stilikoner. I just det här avsnittet intervjuar dem bland annat Kerstin Sandels, stilikon och god vän till Michael själv, och Kenth Andersson, designer som startade sin karriär ungefär samtidigt som Michael Kors. De har även utdrag och citat från Michael själv vilket gör allt mer trovärdigt. Något dem gör väldigt ofta och som kan vara jobbigt att lyssna på är att de pratar i skriftspråk och inte så man skulle prata i verkligheten. Samma sak med att dem drar fram att det är dyrt att klä sig bra, att allting i ens garderob ska vara lyxigt och speciellt att saker och kläder kostar väldigt mycket, vilket jag påverkas mycket av, jag menar vem vill inte ha snygga kläder? Jag tror inte att alla skulle kunna lyssna på det här programmet för vissa kanske skulle bli provocerad på ett sätt, även fast det är sant, snygga kläder kostar ofta mer. När de intervjuar märker man också att de tagit personer från högre kretsar, de pratar annorlunda, nästan lite ”snobbigt” för att visa att man blir lite ”finare” av att ha snygga kläder och mycket pengar.

Det framgår därför tydligt att målgruppen är för 25-30 eftersom att de pratar om designers och trender som fanns för längesen som nu kommit tillbaka och att de just pratar om dyra kläder,smycken och väskor, vilket man nästan måste man ha lite mer pengar för än det man får från ett studiebidrag så det är rätt tydligt att programmet inte är för 15-åringar, även fast vi kan lyssna och inspireras av det. Jag tror att det ären bra målgrupp som dem har riktat in sig på eftersom att 35-åringar ofta har större möjligheter att köpa de är kläderna eller följa de här trenderna de tar upp, eller att börjar undra hur mycket designerna påverkar oss, hur mycket miljön förstörs av att tillverka ett speciellt material som de även tar upp i andra avsnitt.

 Samtidigt tror jag att både ungdomar och äldre kan påverkas negativt och positivt av den här sortens radio. Jag tänker att båda kan inspireras och drömma om att uppnå det man vill i livet eftersom att de pratar om, i det här fallet, en kille som kommit från ingenstans och nu påverkar vad vi ska ha på oss. Men jag tror även att det kan bli negativt om man tar det för seriöst och tänker att man måste prestera bättre eller att man är inte uppnådde sina drömmar.  


Efter att jag lyssnade på stil på P1 lyssnade jag på en podcast med Hanna och Amanda, ”Visdomsord från instagram” valde jag då. Egentligen eftersom att jag är inne på instagram rätt mycket så det gjorde mig intresserad. Det som jag la märke till när jag lyssnade var att radio och podcast är väldigt olika varandra. De pratar mer i talspråk, de tänker inte direkt på att prata ”rätt” eller tydligt som de gör på radion utan det är mer som att de pratar med varandra och någon har råkat spela in det. Det är därför det är svårt att berätta vad innehållet är i den här podcasten för de pratar om allt möjligt från kläder och deras bloggar till en tjej som hamnade i fängelse i Thailand.

 Jag tror att det här är mer ett program man lyssnar på bara för att lyssna än om man lyssnar på radio som har allt från musik till nyheter. Jag vet inte riktigt hur det här programmet påverkar sin målgrupp, negativt eller positivt utan kanske båda. Men jag tror inte att det påverkar lika mycket som det förra radioprogrammet, jag tror inte heller den här podcasten har någon speciell målgrupp utan jag tror att vem som helst kan lyssna på den. Det kan vara svårt att lyssna på ett sånt hör program också eftersom att det inte är så strukturerat som ett radioprogram, de pratar helt enkelt om allt det kommer på. Ett radioprogram har man nästan alltid koll på hur det kommer ”se ut” de kommer spela lite musik, prata lite om nyheter och sen spela musik igen.


  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar