onsdag 22 maj 2013

REKLAMANALYS - DOVE


Reklamen visar sju stycken ljushyade kvinnor som står i vita underkläder och ser pigga och glada ut. Den står en kort text ovanför kvinnorna , ”Äktas skönhet är helt fantastiskt”. Reklamen är från hudvårdsmärket Dove och har antagligen publicerats i tv och tidningar. Målgruppen för reklamen tror vi är kvinnor mellan 20 och 50 år med en vanlig medelklasslön, som bryr sig om sitt utseende men inte vill lägga stora pengar på det. De är intresserade av en bra hälsa och att må bra. Detta tror vi eftersom kvinnorna på bilden är ungefär i den åldern, de ser ut att bry sig om sitt utseende och vill se fräscha ut. De ser heller inte översminkade ut, utan de vill ta fram sin naturliga skönhet. Det tror vi att många av dagens kvinnor också vill. De vill känna sig vackra och fräscha men orkar inte anstränga sig för att uppnå det. Texten i bilden säger att äkta skönhet är helt fantastiskt och kvinnorna på bilden ser äkta och naturliga ut, eftersom de inte har mycket smink och bara har på sig vita bas kläder.

Tanken bakom bilden är att kvinnor ska vara bekväma och nöjda med sig själva. Det blir de om de använder hudkrämen. De menar också att de inte ska behöva plastikoperera sig för att vara nöjda mig sig själva, de ska vara glada och stolta över sina kroppar. De vill även visa att skönhet inte behöver kosta en förmögenhet. Detta tror vi eftersom att Dove är ett ganska populär märke med billiga produkter. Många vet att deras produkter finns i de flesta vanliga affärer och att de därför inte kostar så mycket. Så vem som helst med en vanlig medelklasslön har råd att köpa krämerna.

Kvinnorna på bilden ser aktiva och positiva ut, det ser även ut som att de är starka och nöjda med sig själva. Alla är i olika åldrar och har olika kroppsformer. Dove spelar på behovet att man ska vara naturlig.

Eftersom det är kvinnor med olika utseenden och kroppsform på bilden så blir reklamen mer trovärdig. Dove är även ett populärt och pålitligt märke och man vet att man inte kan bli ”snyggare” av en hudkräm men man kan få en finare och fastare hud. Känslorna de använder sig av är att alla vill känna sig naturligt vackra och fräscha, de förtydligar även att oavsett kroppsform, hårfärg och så vidare är alla lika vackra.

Det första vi reagerade på när vi såg bilden var att ingen av kvinnorna var mörkhyad eller hade asiatiskt påbrå. Menar Dove att de inte är lika vackra som vita, eller varför är det inte med någon på bilden?

Dove påverkar målgruppen genom att ha en bild på kvinnor som ler jättemycket. Alla människor vill vara glada och om de då ser att människor blir glada efter att ha använt deras produkter kommer de lockas att köpa dem. De lurar konsumenterna att de blir glada om de använder dessa krämer. En annan sak som de också lurar människorna med är att de kommer få bättre självkänsla om de använder produkten. Eftersom de har en bild på kvinnor i underkläder som ser glada och stolta ut så visar de på så sätt att de har bra självförtroende. Många vill känna sig bekväm i att visa sig i bara underkläder eller bikini och genom reklamen blir de påverkade att tro att de skulle få bättre självförtroende och gilla sin kropp bättre om de använder krämen.

Det vi gillar med reklamen är att de säger att alla är vackra och de försöker visa kvinnor att de är fina som de är och att de inte behöver skönhetsoperera sig. Även om vi förstår att de bara säger så för att sälja sin produkt, anser vi att det ändå är bra att de försöker hjälpa människor att trivas bättre med sig själva. Det som vi blir upprörda över är att de inte har med människor från alla olika nationaliteter.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar