Reklamen visar sju stycken ljushyade
kvinnor som står i vita underkläder och ser pigga och glada ut. Den
står en kort text ovanför kvinnorna , ”Äktas skönhet är helt
fantastiskt”. Reklamen är från hudvårdsmärket Dove och har
antagligen publicerats i tv och tidningar. Målgruppen för reklamen
tror vi är kvinnor mellan 20 och 50 år med en vanlig medelklasslön,
som bryr sig om sitt utseende men inte vill lägga stora pengar på
det. De är intresserade av en bra hälsa och att må bra. Detta tror
vi eftersom kvinnorna på bilden är ungefär i den åldern, de ser
ut att bry sig om sitt utseende och vill se fräscha ut. De ser
heller inte översminkade ut, utan de vill ta fram sin naturliga
skönhet. Det tror vi att många av dagens kvinnor också vill. De
vill känna sig vackra och fräscha men orkar inte anstränga sig för
att uppnå det. Texten i bilden säger att äkta skönhet är helt
fantastiskt och kvinnorna på bilden ser äkta och naturliga ut,
eftersom de inte har mycket smink och bara har på sig vita bas
kläder.
Tanken bakom bilden är att kvinnor ska
vara bekväma och nöjda med sig själva. Det blir de om de använder
hudkrämen. De menar också att de inte ska behöva plastikoperera
sig för att vara nöjda mig sig själva, de ska vara glada och
stolta över sina kroppar. De vill även visa att skönhet inte
behöver kosta en förmögenhet. Detta tror vi eftersom att Dove är
ett ganska populär märke med billiga produkter. Många vet att
deras produkter finns i de flesta vanliga affärer och att de därför
inte kostar så mycket. Så vem som helst med en vanlig medelklasslön
har råd att köpa krämerna.
Kvinnorna på bilden ser aktiva och
positiva ut, det ser även ut som att de är starka och nöjda med
sig själva. Alla är i olika åldrar och har olika kroppsformer.
Dove spelar på behovet att man ska vara naturlig.
Eftersom det är kvinnor med olika
utseenden och kroppsform på bilden så blir reklamen mer trovärdig.
Dove är även ett populärt och pålitligt märke och man vet att
man inte kan bli ”snyggare” av en hudkräm men man kan få en
finare och fastare hud. Känslorna de använder sig av är att alla
vill känna sig naturligt vackra och fräscha, de förtydligar även
att oavsett kroppsform, hårfärg och så vidare är alla lika
vackra.
Det första vi reagerade på när vi
såg bilden var att ingen av kvinnorna var mörkhyad eller hade
asiatiskt påbrå. Menar Dove att de inte är lika vackra som vita,
eller varför är det inte med någon på bilden?
Dove påverkar målgruppen genom att ha
en bild på kvinnor som ler jättemycket. Alla människor vill vara
glada och om de då ser att människor blir glada efter att ha använt
deras produkter kommer de lockas att köpa dem. De lurar
konsumenterna att de blir glada om de använder dessa krämer. En
annan sak som de också lurar människorna med är att de kommer få
bättre självkänsla om de använder produkten. Eftersom de har en
bild på kvinnor i underkläder som ser glada och stolta ut så
visar de på så sätt att de har bra självförtroende. Många vill
känna sig bekväm i att visa sig i bara underkläder eller bikini
och genom reklamen blir de påverkade att tro att de skulle få
bättre självförtroende och gilla sin kropp bättre om de använder
krämen.
Det vi gillar med reklamen är att de
säger att alla är vackra och de försöker visa kvinnor att de är
fina som de är och att de inte behöver skönhetsoperera sig. Även
om vi förstår att de bara säger så för att sälja sin produkt,
anser vi att det ändå är bra att de försöker hjälpa människor
att trivas bättre med sig själva. Det som vi blir upprörda över
är att de inte har med människor från alla olika nationaliteter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar