torsdag 23 maj 2013

Reklamanalys


Länsförsäkringar


Denna reklam har troligtvis publicerats på Länsförsäkringars hemsida och i skyltfönster på t.ex tunnelbanan och på stan. På denna reklam ser vi två kvinnor och en man. Bredvid dem står det ett citat från vardera individ. Bredvid varje person står det namn, arbete och var personen bor.



Kvinnan längst till vänster ser glad och förvånad ut vilket passar ihop med texten som lyder ”Det hade väl ingen trott, att jag skulle äga en bank.” Det passar ihop eftersom att i citatet säger hon att hon är förvånad över att hon nu äger en bank, vilket syns på hennes ansiktsuttryck och kroppsspråk. Kvinnan i mitten ser nöjd och stolt ut vilket hon troligen är då hon nyss skaffat en egen bank vilket vi får reda på genom citatet från henne:”Jag vill också ha bonus, därför har jag skaffat en egen bank.” Mannen till höger ser bestämd och självsäker ut vilket passar ihop med hans citat: ”Bonusar är jättebra. Så länge de går till mig.” Här kan vi se att han är bestämd över vad han vill.

Reklamen riktar sig till privatpersoner av båda könen. Då barn och ungdomar ofta inte ens har en aning om vad ett försäkringsbolag/bank gör och inte tar del av deras tjänster förstår vi att målgruppen är vuxna, möjligen 18 år och uppåt. När man har blivit myndig och ska till exempel skaffar sig en bostad kan man ta del av Länsförsäkringars tjänster och lär då lägga uppmärksamhet på denna reklam. De tre personerna på bilderna ser ut att vara i åldern 30-40 vilket också får oss att förstå vilken målgruppen är.

Genom att titta på personerna på bilderna i reklamen kan vi se att de har ett styling som får en att anta att de tillhör medelklassen. Till överklass kopplar man kostymer och kavaj, vilket inte personerna på bilderna klär sig i. De ser ut som “vanliga” personer med normallön klädda i t-shirt, jeans och kofta. Vi får även ta del av vad personerna på bilderna har för arbete, vilket hjälper oss att förstå vilka personer reklamen är riktad till. Vi ser att deras arbete inte är ett jätte välbetalt arbete och drar därför slutsatsen av målgruppen är medelklass. Antagligen har Länsförsäkringar använt sig av denna styling och utseende just för att deras målgrupp är medelklassen och vill att folk ska känna igen sig i dem. Om Länsförskringar hade använt sig av en statist som var klädd i kostym och såg väldigt prydlig ut, istället för en tatuerad kille klädd i t-shirt, skulle många som inte hade denna stil lägga uppmärksamhet på reklamen. Detta eftersom att de inte tycker att reklamen är riktad mot dem.

Vi tolkar reklamen som att män tar det som en självklarhet att de får bonus medan kvinnor blir förvånade över att de äger en bank och att de får kämpa för att få bonus. Troligtvis är det meningen att reklamen ska tolkas som att oavsett kön kan du få bonus och äga en egen bank med hjälp av Länsförsäkringar. Vi ser detta som en kränkning mot kvinnor då kvinnor inte anses lika bra som män. Varför var det inte en kvinna som redan fått bonus istället för en man? Troligen beror det på att kvinnor sedan länge tillbaka har haft det sämre ställt ekonomisk. Därför vill Länsförsäkringar göra reklam för att med hjälp av dom kan även kvinnor få bonus och äga en egen bank. Varför det är mannen i denna reklam som redan har fått bonus är antagligen för att män har det bättre ställt ekonomiskt och därför har mannen redan bonus till skillnad från kvinnorna. Med det visar Länsförsäkringar verklighetsbilden av hur jämställdheten mellan kvinnor och män ser ut ekonomiskt idag, det vill säga att män har det bättre. Varför detta ses som en kränkning mot kvinnor är för att det visas så tydligt att kvinnor  har det sämre ekonomiskt. Egentligen är inte detta en kränkning då Länsförsäkringar endast visar upp verklighetsbilden av hur samhället ser ut, men det ses som en kränkning då de visas så tydligt att kvinnor har det sämre ställt ekonomiskt. Tyvärr är den här reklamen inte den enda reklam som är kränkande mot kvinnor. Varje dag kan vi se kvinnor som utsätts för det utan att någon lägger uppmärksamhet på det och gör någonting åt det.

Länsförsäkringar övertygar de som ser reklamen genom att visa upp personer som har lyckas skaffa sig bonus och börjat äga en egen bank genom att vända sig till dem. Genom dessa personer använder Länsförsäkringar sig av pathos då andra personer kan känna samhörighet genom att dela samma tankar som personerna på bilderna. T.ex kan det vara en kvinna som också är student, vilket det står att kvinnan till vänster i reklamen är, som ser denna reklam och inte hade en aning om att man som student kunde äga en bank. Detta lockar kvinnan till att vända sig till Länsförsäkringar. Citaten lockar till sig personer som kan ta del av Länsförsäkringars tjänster då de visar upp andras tankar och känslor. Länsförsäkringars trovärdighet minskar dock på grund av att vi ej vet om det är sant att dessa personer lyckats genom att ta del av deras tjänster. Detta göra oss kritiska. Vi vet ej om detta är fakta eller om det som står är vad Länsförsäkringar vill att personer ska tro. Länsförsäkringar vill att folk ska tro att alla inom deras målgrupp kan äga en bank och få bonus, men vi vet ej om detta är sant eller inte då citaten på bilderna kanske inte alls kommer från dessa personer. Vi vet inte om det finns någon fakta bakom citaten överhuvudtaget. Eftersom vi är kritiska till om faktan till denna reklam är 100% sann så känns inte reklamen speciellt trovärdig.

Genom att ha analyserat denna reklam har vi ändrat vår åsikt om reklamen en aning. Från början tyckte vi att detta var en grov kränkning mot kvinnor, men efter att vi analyserat reklamen mer noggrant så har vi märkt att Länsförsäkringar visar upp verkligheten. Vi förstår varför detta ses som en kränkning men vi tror också att de vill uppmuntra kvinnor till att våga och kämpa för att skaffa sig bonus och egen bank.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar