På reklamen står kvinnor med underkläder uppradade och bevisar att man ska vara stolt över sin egen kropp och inte jämföra sig med någon annan, men det är de många människor kommer göra när man ser reklamen.
Det är två olika reklamer men Dove's kom ut senare vilket kan ge intrycket av att företaget har varit kritiska och gjort samma reklam med ett anant budskap. Det finns både text och bild i reklamen men victorias secret skriver ”Love my body” medan Dove skriver ” Real beauty” vilket kan tolkas som att victorias secret vill provocera folk till träningshysteri eller att bli smala men även att Dove säger att det inte alls är fint att vara vältränad eller smal.
I olika tidningar och internet när det
gäller Dove, medan Victorias secret hade stora affischer över hela
världen, vilket kanske provocerar ännu mer eftersom att det är ett
underklädsmärke, när du er reklamen ska du vilja köpa den här
speciella bh:n men du kommer också tänka på att du kanske inte
kommer se lika bra ut i den. Medan Dove gör mer reklam för
tvål/duschkrämer vilket gör att du oftast bara tänker ” vad
skönt det skulle vara med en lång dusch.”
På båda reklamerna är kvinnorna
aktiva, det visar att de att man inte ska skämmas över sin kropp
hur man än ser ut. Det här kan betyda att de har en stor makt
eftersom att de försöker ändra vår syn på oss själva och andra
men det kanske inte alltid lyckas. Vi såg direkt att bilderna inte
innehåller några män vilket kan betyda att de bara vill tilltala
tjejer och att det bara är vi tjejer som är ”utsatta” av
samhället eftersom att alla tjejer, tydligen, har dålig
självförtroende. I många reklamer är det oftast bara tjejer som
har finnar, dåligt självförtroende, försöker få den snygga
killen och ha det perfekta sminket. På ett sätt fungerar det ju
eftersom att de flesta börjar tänka på hur de ser ut och blir lite
osäkra, men när reklamen visar det där perfekta sminket som ska
lära dig lägga den perfekta basen så känner du dig direkt mer
säker, BARA du köper det där sminket! Vad gäller killar däremot
är det oftast bara att du behöver raka dig, dricka en cola sen är
livet perfekt! Du kommer få den snygga tjejen som du vill ha, du
kommer aldrig behöva oroa dig för finnar för det kan ju inte en
kille få, och du kommer aldrig heller behöva oroa dig för dåligt
självförtroende så länge du dricker upp din cola.
Det spelar på att man ska se bra ut,
vårt behov av att se bra ut. Vad vi menar med det här är att många
människor, oftast tjejer, oroar sig över sin kropp och i just
Victorias Secrets fall kommer många kolla på reklamen och tänka ”
Vad bra de där tjejerna ser ut i underkläder, jag borde köpa dem!”
Men senare i omklädningsrummet blir det inte riktigt samma sak, för
man får inte samma utseende av att köpa speciella kläder. Det här
kan leda till allvarligare saker och det kanske kan innebära risker
för folk, när man inser att man inte ser likadan ut vill man ändra
sig själv genom olika metoder. När det gäller Dove visar det mer
att du borde vara stolt hur din kropp än ser ut och att du absolut
inte är ensam om att ha komplex men om du köper den här tvålen
kan du bli ännu fräschare!
Åldersgruppen för de olika reklamerna
är inte så stor skillnad egentligen som man tror. Vi tror att Dove
reklamen är mer för kvinnor, men även män ibland, mellan 25 –
50. Vilket kanske gör att de just tagit de här kvinnorna för
reklamen, för att många vuxna inte bryr sig på samma sätt som
många ungdomar gör. De kanske inte tänker att det måste bli smala
och se sexiga ut utan mer vad som är bekvämt. Medan Victorias
secret vet vilken målgrupp de har och det utnyttjar dem, de vet vad
många unga tjejer strävar efter och att vi blir påverkade av deras
reklam. Något man kan vara kritisk mot är att om Dove verkligen
vill ändra på idealet för unga tjejer, eftersom att de utgått
från victorias secret reklamen, är varför de inte har några unga
tjejer på bilden? Om de nu verkligen vill ändra vår syn, om inte
allas syn på idealet eller vad som är vackert så förstår vi inte
varför de faktiskt inte har unga tjejer mellan 20-25 med på
reklamen.
Det olika reklamerna spelar väldigt
mycket på vår känsla (pathos) som vi sagt tidigare visar det sina
kroppar eftersom att de vet att det är något många verkar oroa sig
för, kanske på grund av vårt ideal i samhället eller andra
anledningar. Vi tycker inte att det finns så mycket trovärdighet
(ethos) i reklamen eftersom att man inte blir snygg av att köpa de
där underkläderna eller den där speciella tvålen, du kommer ändå
alltid att vara du. Bilderna använder de bara för att locka kunder.
Faktan (logos) är inte så tydlig men vi tror att Dove's bild visar
att alla är olika men ändå fina och det är ju en slags fakta,
alla är olika.
Då reklamen spelar på våra känslor
kan bilderna kan ses som både kränkande och förnedrande på ett
sätt, eftersom att Dove bara har lite kurvigare kvinnor och att
deras slogan är ”Real Beauty Campaign” som att ingen smal kan
vara lika vacker som en kurvig. Medan Victorias secret reklamen bara
har smala, vältränade kvinnor och att deras slogan är ”Love my
body campaign” där de kanske vill visa att du kommer kunna älska
din kropp, när du blivit smal.
Båda reklamerna kan vara både
positiva och negativa, båda kan motivera personer, antingen till att
träna kanske eller till att vara mer positiv om sin egen kropp och
även andras, men också att det kan provocera folk till
träningsysteri och bantning som vi nämnde tidigare. Det som vi
tänkte på var att båda reklamerna har lite dubbelmoral eftersom
att de vill visa att du ska älska din kropp men samtidigt har Dove
bara kurviga tjejer och ingen smal och Victorias Secret bara smala,
vältränade tjejer och inte en kurvig.
Vi tror att reklamerna skulle bli
mycket bättre om några som var smalare på Dove's reklam och några
kurvigare på Victorias secret reklamen, så att det blandar in olika
typer av ”kroppar” utseenden. Vi tror att det skulle vara mer
trovärdigt och mer tilltalande. Det kanske också skulle vara bra om
man gjorde en reklam för killar där de står uppradade med olika
typer av kroppar i underkläder, för det är inte bara tjejer som
tänker på sin kropp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar