onsdag 22 maj 2013

Real Beauty?



 På reklamen står kvinnor med underkläder uppradade och bevisar att man ska vara stolt över sin egen kropp och inte jämföra sig med någon annan, men det är de många människor kommer göra när man ser reklamen.

 Det är två olika reklamer men Dove's kom ut senare vilket kan ge intrycket av att företaget har varit kritiska och gjort samma reklam med ett anant budskap. Det finns både text och bild i reklamen men victorias secret skriver ”Love my body” medan Dove skriver ” Real beauty” vilket kan tolkas som att victorias secret vill provocera folk till träningshysteri eller att bli smala men även att Dove säger att det inte alls är fint att vara vältränad eller smal.

I olika tidningar och internet när det gäller Dove, medan Victorias secret hade stora affischer över hela världen, vilket kanske provocerar ännu mer eftersom att det är ett underklädsmärke, när du er reklamen ska du vilja köpa den här speciella bh:n men du kommer också tänka på att du kanske inte kommer se lika bra ut i den. Medan Dove gör mer reklam för tvål/duschkrämer vilket gör att du oftast bara tänker ” vad skönt det skulle vara med en lång dusch.”

På båda reklamerna är kvinnorna aktiva, det visar att de att man inte ska skämmas över sin kropp hur man än ser ut. Det här kan betyda att de har en stor makt eftersom att de försöker ändra vår syn på oss själva och andra men det kanske inte alltid lyckas. Vi såg direkt att bilderna inte innehåller några män vilket kan betyda att de bara vill tilltala tjejer och att det bara är vi tjejer som är ”utsatta” av samhället eftersom att alla tjejer, tydligen, har dålig självförtroende. I många reklamer är det oftast bara tjejer som har finnar, dåligt självförtroende, försöker få den snygga killen och ha det perfekta sminket. På ett sätt fungerar det ju eftersom att de flesta börjar tänka på hur de ser ut och blir lite osäkra, men när reklamen visar det där perfekta sminket som ska lära dig lägga den perfekta basen så känner du dig direkt mer säker, BARA du köper det där sminket! Vad gäller killar däremot är det oftast bara att du behöver raka dig, dricka en cola sen är livet perfekt! Du kommer få den snygga tjejen som du vill ha, du kommer aldrig behöva oroa dig för finnar för det kan ju inte en kille få, och du kommer aldrig heller behöva oroa dig för dåligt självförtroende så länge du dricker upp din cola.

Det spelar på att man ska se bra ut, vårt behov av att se bra ut. Vad vi menar med det här är att många människor, oftast tjejer, oroar sig över sin kropp och i just Victorias Secrets fall kommer många kolla på reklamen och tänka ” Vad bra de där tjejerna ser ut i underkläder, jag borde köpa dem!” Men senare i omklädningsrummet blir det inte riktigt samma sak, för man får inte samma utseende av att köpa speciella kläder. Det här kan leda till allvarligare saker och det kanske kan innebära risker för folk, när man inser att man inte ser likadan ut vill man ändra sig själv genom olika metoder. När det gäller Dove visar det mer att du borde vara stolt hur din kropp än ser ut och att du absolut inte är ensam om att ha komplex men om du köper den här tvålen kan du bli ännu fräschare!

Åldersgruppen för de olika reklamerna är inte så stor skillnad egentligen som man tror. Vi tror att Dove reklamen är mer för kvinnor, men även män ibland, mellan 25 – 50. Vilket kanske gör att de just tagit de här kvinnorna för reklamen, för att många vuxna inte bryr sig på samma sätt som många ungdomar gör. De kanske inte tänker att det måste bli smala och se sexiga ut utan mer vad som är bekvämt. Medan Victorias secret vet vilken målgrupp de har och det utnyttjar dem, de vet vad många unga tjejer strävar efter och att vi blir påverkade av deras reklam. Något man kan vara kritisk mot är att om Dove verkligen vill ändra på idealet för unga tjejer, eftersom att de utgått från victorias secret reklamen, är varför de inte har några unga tjejer på bilden? Om de nu verkligen vill ändra vår syn, om inte allas syn på idealet eller vad som är vackert så förstår vi inte varför de faktiskt inte har unga tjejer mellan 20-25 med på reklamen.

Det olika reklamerna spelar väldigt mycket på vår känsla (pathos) som vi sagt tidigare visar det sina kroppar eftersom att de vet att det är något många verkar oroa sig för, kanske på grund av vårt ideal i samhället eller andra anledningar. Vi tycker inte att det finns så mycket trovärdighet (ethos) i reklamen eftersom att man inte blir snygg av att köpa de där underkläderna eller den där speciella tvålen, du kommer ändå alltid att vara du. Bilderna använder de bara för att locka kunder. Faktan (logos) är inte så tydlig men vi tror att Dove's bild visar att alla är olika men ändå fina och det är ju en slags fakta, alla är olika.

Då reklamen spelar på våra känslor kan bilderna kan ses som både kränkande och förnedrande på ett sätt, eftersom att Dove bara har lite kurvigare kvinnor och att deras slogan är ”Real Beauty Campaign” som att ingen smal kan vara lika vacker som en kurvig. Medan Victorias secret reklamen bara har smala, vältränade kvinnor och att deras slogan är ”Love my body campaign” där de kanske vill visa att du kommer kunna älska din kropp, när du blivit smal.

Båda reklamerna kan vara både positiva och negativa, båda kan motivera personer, antingen till att träna kanske eller till att vara mer positiv om sin egen kropp och även andras, men också att det kan provocera folk till träningsysteri och bantning som vi nämnde tidigare. Det som vi tänkte på var att båda reklamerna har lite dubbelmoral eftersom att de vill visa att du ska älska din kropp men samtidigt har Dove bara kurviga tjejer och ingen smal och Victorias Secret bara smala, vältränade tjejer och inte en kurvig.

Vi tror att reklamerna skulle bli mycket bättre om några som var smalare på Dove's reklam och några kurvigare på Victorias secret reklamen, så att det blandar in olika typer av ”kroppar” utseenden. Vi tror att det skulle vara mer trovärdigt och mer tilltalande. Det kanske också skulle vara bra om man gjorde en reklam för killar där de står uppradade med olika typer av kroppar i underkläder, för det är inte bara tjejer som tänker på sin kropp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar