måndag 21 januari 2013

BRÄNDERNA MÅSTE STOPPAS


På mindre än två veckor har en skola och en idrottshall brunnit ned i Södertälje. Stadens redan ansträngda budget drabbas nu av fler kostnader men det är inte bara ekonomin som påverkas utan även kommunens invånare.

Under de senaste åren har framförallt skolor och affärer eldhärjats i Södertälje, men i år har även en idrottshall brunnit ned. I januari brann både Linaskolan och Västergårdshallen på mindre än två veckor och detta resulterar i stora kostnader för Södertälje kommun. Orsakerna till de båda bränderna är oklara men polisen letar för fullt efter vad som kan ha orsakat dem. Invånarna i Södertälje kommun har påverkats på olika sätt, det är allt från irritation till rädsla som sprider sig men polisens satsningar på att minska brott och skadegörelse i Södertälje har nog minskat oron.
Södertälje är oroligt men jag vet att polisen gör stora satsningar och jag tror att det har gjort att Södertälje ändå blivit säkrare än tidigare. Jag känner mig inte mer otrygg i Södertälje än att vistas i t.ex. Stockholm. Jag är mer orolig för mina barn och andra ungdomar som är ute på stan än för min egen del, säger Bittan Essén som jobbar som förskolelärare på Tavestaskolan i Järna.
Att Västergårdshallen har brunnit ner har inneburit stora problem för kommunen då flera skolor haft sina idrottslektioner förlagda där samtidigt som ett antal idrottsföreningar utnyttjat lokalen under helger och kvällstid. Anläggningen har använts för handboll, basket, gymnastik, innebandy och bordtennis. Nu arbetar kommunen med att hitta ersättningslokaler till skolidrotten och föreningsverksamheten.
Jag är inte särskilt orolig för att Tavestaskolan ska brinna ner men jag vet att det finns en risk för att någon skulle försöka anlägga en brand eftersom att det finns personer som försökt tända på skolan tidigare. Jag själv är inte orolig för att gå till arbetet för jag vet att det finns ett bra brandlarmsystem och bevakningskameror. Sedan jag började arbeta på Tavestaskolan har det bara förekommit vid ett tillfälle att några personer försökt tända på men polisen lyckades ta fast dem med hjälp av övervakningskamerorna. Men skulle någon lyckas innebär det naturligtvis stora kostnader för kommunen, pengar som bättre behövs till kommunens verksamheter, fortsätter Bittan Essén.
Eftersom att Södertälje kommun måste spara 87 miljoner kronor under 2013 är dessa bränder en stor förlust för Södertälje kommun.

Anna Essén




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar