Trots höga priser och trafikkaos väljer
tågresenärerna fortfarande att resa med SJ.
- Det är hemskt, det är rena rama rånet.
Hur tycker de att vi studenter ska kunna åka tåg med vår tighta
budget med deras höga priser, säger en ung kvinna i 20årsåldern.
SJ har haft stora problem med trafiken i
vinter, det har varit stora förseningar och inställda tåg som
många resenärer har drabbats av. Trots det kan SJ sätta skyhöga
priser på sina biljetter. Skulle en resenär få förhinder och
behöva boka om eller avboka så är resenären tvungen att lägga
till ytligare några hundra kronor. Men människor väljer ändå att
fortfarande åka med SJ.
- Det är ju
hemskt, det är ju rena rama rånet. Hur tycker de att vi studenter
ska kunna åka tåg med vår tighta budget och deras höga priser?
Det skiljer bara några enstaka kronor mellan studentpriser och
ordinära priser, och så går det inte att boka om eller avboka
biljetten med de priserna utan då måste man lägga till ett par
hundralappar, säger en ung kvinna i 20årsåldern.
De äldre resenärerna menar på att de är
ett bekvämt sätt att transportera sig på, det går oerhört
snabbt, det är bra miljövänligt transportmedel och de är alltid
trevligt att träffa nya människor. De tycker även att det är för
dyrt, men menar på att om man är ute i god tid så får man
biljetterna till ett bra och billigt pris. Har man inte den
möjligheten så blir de däremot dyrt.
- Hade de
varit ett ytligare tågföretag på marknaden så hade det garanterat
varit helt andra priser, men SJ är i nu läget ensamma på marknaden
och kan därför sätta de priser de har. Jag tycker att någon borde
satsa på att starta ett lågprisbolag, så som Ryanair eller
Norwegian inom flygbranschen. På så sätt så har vi studerande
också en möjlighet att välja att åka tåg. Jag skulle garanterat
välja ett lågprisbolag framför SJ utan att tveka, säger en
student i 25årsåldern.
SJs anställda tycker däremot att de är bra
priser och tycker att resenärerna får vara ute i god tid om de
tycker att priserna är dyra. De anställda tycker att SJs villkor är
bra och de flesta trivs på jobbet.
- Blir de förseningar eller att tågen blir
inställda så får vi ut lön och eventuellt ersättning för den
tiden som vi sitter fast i så fall, säger en konduktör i
50årsåldern.
Matilda Jacobsson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar