måndag 21 januari 2013

Yrkeslinjerna dominerar ungdomarnas gymnasieval


Allt fler gymnasieungdomar väljer en yrkeslinje istället för en studieförberedande linje.
Varför är det så?

Yrkesprogram blir allt mer populära på gymnasiet. Det är även elever från yrkesprogram som tjänar bäst fem år efter studenten, då dom oftast kan få ett jobb direkt efter gymnasiet. Till skillnad från dom som går en studieförberedande linje då många väljer att plugga vidare och det oftast är svårare för dom att få ett jobb direkt efter gymnasiet. Men vad är anledningen till att man väljer en yrkes linje då? Är det för att man är skoltrött och inte kommer vilja plugga vidare? Eller är det för att man kanske redan vet vad man vill jobba med resten av livet? Jag har pratat med en elev på Rönninge gymnasium som går bygglinjen som är en yrkeslinje där dom har praktik varannan månad.
Johan, eleven som jag intervjuade berättar att han valde linjen för att han hellre ville jobba praktisk än teoretiskt då han var skoltrött och inte ville plugga så mycket, vilket då gjorde att en yrkeslinje blev mer passande för honom.
- Jag valde bygglinjen för att jag tyckte den verkade intressant men också kul. Han säger även att många hans kompisar i samma klass också valde en yrkeslinje just för att dom inte ville plugga så mycket som man måste göra i en studieförberedande linje.
Han berättar även om vad han tycker om den långa praktikperioden.
- Jag tycker det är både bra och dåligt med mycket praktik. Det som är bra är att man får ett uppehåll från skolan då man kan bli väldigt skoltrött efter ett tag och då får man ha praktik istället. Sedan när man börjar tröttna på att ha praktik så kommer man tillbaka till skolan istället. Det som är bra med en så lång praktik är att man hinner komma in i själva arbetet på praktiken, men det jobbiga med en så lång praktik är att det kan varat jobbigt att gå upp så tidigt och sluta så sent som jag gör.

Beatrice Granberg 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar