torsdag 7 februari 2013

CHRISTOFER COLUMBUS EN FRAMGÅNGSRIK UPPTÄCKSRESARE



Christofer Columbus var en känd upptäcksresare som bland annat upptäckte Amerika. Han levde mellan åren 1451 till 1506.


Året är 1505 och Christofer Columbus är precis hemkommen efter sin fjärde och sista resa. Han lider av reumatisk värk efter sin första färd på Atlanten år 1476. Han har nu bosatt sig Valladolid i Spanien och  jag är nu påväg för att träffa denna upptäckare som ligger i sin dödsbädd, enligt hans läkare är det oklart hur lång tid han har kvar att leva. Jag går genom gränder medan blommor och växter blomstrar kring mig, de slingrar sig längs husväggarna och luften är alldeles klibbig av den heta värmen. Jag är nervös inför mötet med Columbus, om han verkligen har ork att svara på mina frågor eftersom han inte har långt kvar. Jag närmar mig hans hus och går upp för trappuppgången, innanför blir jag bemött av en åldrad Columbus med ett stort leende på läpparna. Han bär en ståtlig hatt tillsammans med en mörk skjorta och en mantel hängandes över axlarna. Vi sätter oss mittemot varandra i hans fåtöljer och våra blickar möts, jag tittar ner och tar samtidigt fram mina anteckningar.

Jag börjar med att fråga hur Columbus blev intresserad av segling samt vad det var som gjorde att han ville segla till Indien över Atlanten. Columbus harklar sig och berättar sedan med rasslig röst att han växte upp i  den Italienska hamnstaden Genua och både skepp och segling har därför präglat hans uppväxt. Columbus berättar sedan att han fick idén att segla till Indien år 1480 därför att Marc Opolo hade varit där, han hade berättat att det fanns mer kryddor där och Columbus trodde därför att han kunde bli rik på det. Han bestämde sig därför för att segla västerut, över Atlanten istället för att segla österut, runt Asien och Indiska Oceanen som Marc Opolo hade gjort.
Jag frågar sedan hur Columbus fick tillåtelsen att segla till Indien. Han berättar att vägen till sin ansökan tog lång tid, tydligen hade hans beräkningar gällande avståndet blivit fel i hans uträkningar och avståndet var längre än vad han väntat.
- Därför blev min idé nekad av rätten i Portugal men jag gav inte upp utan tillslut fick jag hjälp av privata italienska finansiärer och kungaparet Ferdinand och Isabella, berättar Columbus.
Jag funderar över det Columbus just har berättat och tittar samtidigt ut genom fönstret där sparvarna flyger omkring, som om de letade efter något. Columbus sträcker sig efter vattenglaset och tar stora klunkar som han ställt på ett litet bord vid fåtöljen.

Jag frågar sedan Columbus när hans första resa gick av stapeln. Han berättar att kvällen den 3 augusti 1492 gav han sig av tillsammans med tre skepp. Först seglade de till Canarieöarna där han gjorde några reparationer. Den 6 september seglade de sedan vidare, tillslut stötte de på en ö som de kallade för San salvador där de även stötte på en befolknnig som de sedan kallade för indianer eftersom han trodde att de hade kommit till Indien. Jag blir alldeles förbluffad av hans upptäckt, att han lyckades ta sig iland och frågar sedan när och hur han åkte hem. Columbus rättar till sin skjorta och berättar att de reste hem den 1 januari 1493 men på vägen hem kom de in i en storm som gjorde att de var tvungna att segla till Portugal men de var inte särskilt goda vänner med varandra så han togs till fånga av dem. Tillslut släpptes Columbus i mars och han kunde sedan återvända hem till Spanien.
Jag frågar sedan hur det gick med idén att tjäna pengar.
- När jag kom hem till Spanien, kom jag hem som en hjälte. Jag hade bland annat med mig tobaksplantor, ananasfrukter och några infödingar, berättar Columbus.

Det blir tystnad mellan oss men Columbus lättar upp stämningen genom att fråga om han får bjuda på något. Medan han går iväg och gör iordning tittar jag runt i vardagsrummet där vi sitter, överallt hänger saker som verkar komma från andra kulturer och det märks att Columbus rest mycket och därmed fått hem många souvenirer från olika platser. Jag känner plötsligt doften av kaffe och strax därpå kommer Columbus tillbaks.

Därefter ställer jag frågan hur hans andra resa gick till. Columbus riktar sina skarpa ögon mot mig och börjar sedan berätta.
- 1493 gjorde jag min andra resa, jag reste iväg med sjutton skepp 1200 män. Denna resa namngav jag flera öar i Västindien och ön Nevis i Karibien samt Jungfruöarna och Puerto Rico. Sedan reste jag till Hispaniola för att hitta guld och sedan byggde jag en fästning där. Efter det undersökte jag södra kusten och fann Kuba och för min förvåning fann jag Jamaica men syftet med resan var att leta efter guld. På Jamaica bildade jag ett system med infödingar som var tvungna att leta efter guld men misslyckade de, högs deras händer av. Jag frågade kungaparet vad de tyckte om slaverihandel, att man kunde känna pengar på det men de förnekade och jag åkte därför hem 1496. Berättar Columbus.

Jag antecknar så fort att fjäderpennan nästan glöder och doppar den sedan försiktigt i bläcken, doften av den stärka bläcken sticker i min näsa.
Jag funderar över det han just berättat och tänker framförallt på det han förtäljde om slaverihandel. Hur tänkte han egentligen, kan man verkligen komma och ta över en ö och sedan använda infödingarna där som slavar?

Jag vill veta mer om hans resor och frågar sedan om hans tredje resa. Columbus blick ändras plötsligt, hans ögon smalnar och han tittar samtidigt ner i marken.  Hans ansiktsuttryck ändras från att sett glad ut till sorgsen. Columbus tar sedan ett djupt andetag och börjar sedan berätta att hans tredje resa startade 1498, han fann bland annat Sydamerikas fastland. Han berättar att många som reste ditt tyckte att dem blivit lurade av honom eftersom de trodde att de skulle hitta guld. Columbus berättar att det gick så långt så att han blev tvungen att hänga några av sina sjömän. Det slutade med att han fick en anklagelse och blev därför hemskickad med bojor till Spanien. Senare blev han släppt men då hade människorna tappat sin respekt för honom.
Jag ser hur Columbus fäller en tår och han berättar sedan att han ångrar det han gjorde mot människorna och att det straff han fick var rätt åt honom. Jag blir tagen av det han just berättat, att han ångrar det han gjorde.

De varma solstrålarna lyser in genom det stora fönstret mitt i rummet där vi sitter och jag känner hur den heta värmen är på väg in i huset. Jag tar upp min solfjäder och fläcktar mitt ansikte försiktigt.

Därefter ställer jag frågan om hans fjärde resa verkligen blev av. Columbus sorgsna ansiktsuttryck lättar och han berättar sedan.
- Min fjärde och sista resa gick av stapeln 1502 och med mig hade jag min son Ferdinand. Vi undersökte Centralamerika, från Belize till Panama och Honduras. Därefter blev vi strandsatta ett år på Jamaica men vi åkte tillbaka till Spanien 1504 och nu har jag varit hemma sedan dess.
Jag tänker tillbaka på alla Columbus fyra resor han varit med om, han har verkligen upptäckt mycket genom sitt liv och jag blir alldeles förbluffad.

Jag funderar över vilka konsekvenser som Columbus kommer medföra i framtiden, världen kommer nog bli mindre för oss människor nu när vi vet hur den ser ut och vi kommer kunna utforska ännu mera på de nya platserna och lära känna nya människor och dess kultur runt om i världen.
Jag reser mig sedan upp ur fåtöljen och tackar för fikat Columbus bjöd på. Hans stora leende gör mig glad och jag får en varm kram av honom och sedan säger vi adjö. Därefter går jag därifrån med lycka att fått ta del av hans liv.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar