torsdag 7 februari 2013

Hon har intervjuat mannen, myten, legenden: Chrsitopher Columbus!

Det var midnatt, en blixt var det enda som syntes på den becksvarta himlen följt av ett ljudligt dån. Regnet öste ner och det var svårt att hålla båten i styr i sånt här oväder. Många av de sjömännen som följt med på resan skadades svårt på grund av det kraftiga vågorna som slogs över båten den natten.

” Det var min första resa det, och nog den värsta jag någonsin varit med om och jag kom ju inte heller till rätt ställe!”Skrattar Christopher Columbus, egentligen Cristóbal Colón eftersom hans hemland är Italien.
Här framför mig sitter alltså en man som gjort stora förändringar för oss i nutidens värld, en man som utforskade större delen av världen, och jag har fått äran att träffa honom i dag. Det känns konstigt att tänka på det han nyss har berättat om sin första resa till ”Indien” och hur ruskigt väder det var när vi sitter här i den soliga staden Savano i Italien, där det doftar blommor från floristen tvärs över gatan och Napoleonkaka från Cafét som vi sitter vid.

” Ja det var här jag växte upp med min familj, visst är det vackert?” Han kollar ut över staden en stund lite funderande innan han vänder huvudet sakta mot mig igen. ” Vi flyttade hit när jag var 19 år gammal med mina tre yngre bröder, min syster och mina kära föräldrar. Jag hjälpte pappa med yllebehandlingen men jag har alltid vetat att jag ville upptäcka något utanför min trygghetszon, så jag tog chansen när jag var 23 att åka med till Khios, du vet den grekiska ön? ”

Jag nickar till svar, allt han berättar blir till bilder i mitt huvud och jag kan verkligen se framför mig hur allt gick till. Jag frågor honom vad som egentligen hände år 1476 när han fick möjligheten att segla i Atlanten. Han berättar för mig att han fick den chansen från en ekonomisk forskningsfärd men att den flottan blev attackerad av franska kapare ungefär vid den sydligaste spetsen av Portugal, han fick simma 9 km för att komma i land.

”Efter den färden började jag jobba som köpman på skeppen som gick från Lissabon ,Portugal där jag då bodde, till bland annat Afrika, England, Irland och Madeira. Jag följde med för att köpa in till exempel socker och jag seglade med längst Västafrikas kust mellan åren 1482-1485. ”

Jag frågar om jag får ställa en privat fråga och han ler lite hemlighetsfullt och nickar till svar, jag frågar om hans kärleksliv vid den tiden i livet och han vänder återigen på huvudet och ler lite. Sedan blir han allvarlig och han ser lite sorgsen ut medan han berättar att han vid 28 års ålder gifter sig med Felipa Perestello e Moniz, dotter till en familj från Portugal med Italiensk härkomst.

”Hennes far medverkade i upptäckten av Madeiraöarna i Atlanten och han ägde även en ö där. Tyvärr dog han när Felipa var liten så jag fick aldrig chansen att träffa honom, det hade varit kul att ha ett stort gemensamt intresse med min frus far. Vår äldsta son, Diego, föddes år 1480 vi kanske kan träffa honom senare innan vi ska iväg om du vill?”
Sedan tystnar han och jag märker hur hans ögon blänker och han biter hårt i läppen.

” Fem år senare efter att Diego föddes dog Felipa... Det var en svår tid för mig men jag träffade Beatriz Enriquez efter några år och hon hjälpte mig att gå vidare i livet. Med henne fick jag en till son år 1488, Ferdinand.”

När vi ätit upp våra bakelser och druckit upp vårt kaffe börjar vi vandra längst gatorna och Columbus berättar att han under sin andra resa upptäckte – och – namngav bland annat – Dominica, Guadeloupe och Puerto Rico. Han upptäckte även Jamaica under resan och stannade där för att leta efter guld, han grundade ett system för infödingarna på Haiti vilket innebar att alla över 14 som inte hittade en viss mängd guld fick sina händer avhuggna. Jag frågor honom vilka konsekvenser hans resor har fått för honom, och vad det fått för världen.

 ” Ja... om jag inte hade gjort mina resor hade vi ju aldrig upptäckt världen, eller någon gång säkert men inte så tidigt, och om jag aldrig hade kommit fel hade inte infödingarna kallats indianer och ni hade aldrig vetat om dem. Men det största konsekvenserna är ju att vi kanske inte hade kunnat handla så mycket med andra länder om jag eller någon annan upptäcktsman inte hade kommit tillbaka med varorna/tjänsterna många hade i sina länder. Jag har ju upptäckt väldigt mycket, som till exempel språk, varor, öar och namngivit dem. Om jag inte hade gjort det hade ni aldrig kunnat åka till Thailand eller Jamaica på semester till exempel!”

Under sin tredje resa till Trinidad och Sydamerikas fastland, berättar han att några spanjorer rest dit och kände sig då lurade eftersom att han inte hittat något guld alls, han fick då hantera många indianer och upprorsmän. Tillslut blev han anklagad för misskötsel och blev hemsänd till Spanien igen med bojor år 1500, han blev släppt efter ett tag men han hade förlorat mycket respekt och dessutom hade portugiserna hunnit före till Indien. När vi vandrat i en timme och jag frågat allt jag behöver till intervjun tar vi farväl och jag tackar honom för den här tiden och ger honom ett lycka till på sin resa han precis ska göra.

”Tack!” han skakar min hand. ”Du får komma tillbaka hit till Italien så vi kan göra en till intervju om den här resan!” Jag fick veta senare att den resan blev hans sista och hans son Ferdinands med. Tillsammans hade det utforskat Centralamerika, Belize, Panama och Honduras, dem återkom till Spanien 1504 och två år senare dog Christohper, 54 år gammal, med sina sista ord - I din hand, o Herre, överlämnar jag min ande! 

Moa Johansson 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar