måndag 11 februari 2013

Repatage om Macro Polo


För några år sen så interjuva jag en man som hette marco polo.
Året är 1350 då jag träffa macro för första gången efter han hade kommit hem från sin upptäcksfärd. Så tänkte jag att jag skulle göra ett repotage om han.

Vi sitter i hans rum i hans hus, det är väldigt mycket kartor på vägarna och de luktar ny bryggt kaffe i rummet, han fågar om jag vill ha en kopp kaffe.
Sedan sätter vi oss ner i vardagsrummet och min första fråga jag ställer han är, vart du kom i världen och hur lång tid de tog för dig att komma ditt, och vilka du gjorde denna upptäcksresan med.
Han tänker till lite och drar lite i sitt gråa rätt långa skägg och svarade:
- ja de landet jag kom till va kina. Denna färd gjorde jag med min far och farbror när jag var 17år, hela resan ditt tog ungefär fyra år för vi vandrade ditt.
Men vilka andra länder gick du igenom innan du kom till kina?

dom länderna jag och min farbror gick igenom nuvarande Turkiet, Armenien, Iran, Afghanistan och Indien. 

Men många har anklagit att du har ljugit om att du äns har varit i Kina,  vad säger du om det?

Han kollar på mig med en liten ilsken blik och säger: jag har inte äns berättat hälften av de jag har varit med om, för ingen skulle ändå tro på allt. 1
Varför tror du att folk tror att du ljuger?
-jag tror nog att dom tror jag över driver efter som att dom själva inte har varit där, därför så vet dom ju inte hur dom lever sitt liv i kina och vad dom har för högtider, som tex tjejsarens födelse dag så blir de ett väldigt festival. Där allt från kläder till smycken har spetsad i guld.

Marco vikar lite på sinna fötter och tar en kopp av sitt svarta kaffe och tar o drar i sitt skägg och säger sedan, jag antar att du vill veta mer om varför jag blev fängslad i venedig?
Jag satte kaffet i fel srupe och hosta till, sedan sa jag jag tänkte presis fråga de. Så jag greppade min gula byetch penna och va berädd på att skriva.
Efter hemkomsten från venedig, då känner man inte igen mitt öde föränn ungefär runt år 1298.

då jag var befällhavare på ett veteranskt fartyg, som vi då förlorade en sjöstrid vid Curzola mot Genua den 7 septeber. Han abryter samtalet för att hämta mer cafe, han kommer senare tillbaka och fortsätter. Då blev jag tillfångatagen och förd till Genua. Under mitt år i fångenskap så dikterade jag minna reseskildringar till en av fångarna som också var fänsgslad där, till en man som var riddarromanförfattare kusticiano från pisa, som då nedtecknade minna skildringar. Jag hade tidigare berättat minna hitorier i kina för minna vänner. Med en anleding av ett sifferutryck som ofta förekomm i minna historier, som jag då kallades ”marco milione” ett namn som jag även kallade mig själv ibland.

Jag frågar va du den förste som skildrade fjärran ösern, och fick du med något där i från?
Ja jag var de förste som förde säkra uppgifter om de kristna riket i staden Abessininen i landet Etiopien, och den halvkristna ön Socotra och jag kan även berätta om zanzibar och madgaskar.

Kan du inte beskriva någon stad i kina som du värkligen kommer i håg och minns bra?
Kan beskriva en stad som heter kinsai, som var kinas präktiga huvudstad, de va väldens största stad där de fanns gator som va milslånga och oöverskådligt torg och 12000 broar över dessa kanaler som fanns i staden. Där jag skildrade den rika krydmarknaden i Zaiton, jag skildrade även öriket Zipangu, där ädla metaler fanns i sånna överfall så att det kungliga palatset va täckt med massa uld plåtar.

Jag säger de va nog allt jag behöver till denna raport, jajg reser mig upp och tar den svarta cafemuggen och börjar gå mot köket, där jag la muggen i disk kon, jag går tilbaka till rummet där vi prata han sitter kvar i sin långa svarta rock och kollar ut gen fönstret och säger, du tror mig va?

Jag svarar snappt ja. Sedan går jag mot dörren, jag tackar för samtalet och cafet. Sedan går jag ut dörren stängs och jag går ut mot vägen, och då tänker jag va denna man har varit med om en massa saker. Sätt så mycket fina städer.

Senare några år senare den 8 januari år 1324, så fick jag reda på att macro har döt han blev 69år. Jag tar mig till hans begravning, sedan när jag går fram till hans kista så lägger jag en karta som jag hade tagit i smyg när jag var och interjuva han, sen sa jag tyst för mig. Hoppas du utforskar himlen också.

Av: David Sjöberg

Källor.

1http://www.thenagain.info/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar