torsdag 7 februari 2013

Christopher Columbus fantastiska resa till Amerika


Christopher Columbus fantastiska resa till Amerika


Ett reportage om Christopher Columbus och hans fantastiska resa till Amerika. Christopher Columbus är en av världens största upptäckare. Han seglade över Atlanten för att komma till Indien, men istället kom han till Amerika.

Året är 1503 och Christopher Columbus börjar bli ganska gammal. Han är mycket sjuk så han spenderar den mesta tiden på mörkt sjukhus. Vi sitter just nu på ett litet café i Valladolid som ligger i Spanien. Caféet är ett sött litet rosa hus. Vi hade tur som fick en uteplats. Vädret är varmt och skönt, fåglarna kvittrar och vinden blåser lite lätt. Inne på caféet doftar det nybakade kanelbullar. Columbus har äntligen gått med på att låta mig intervjua honom om sin fantastiska resa till Amerika. Han sitter framför mig med sin stora hatt och sitt halvlånga skägg. Hatten lutar lite åt vänster, som om den ska ramla av. Han tittar upp på mig samtidigt som han tar en tugga av sin saftiga kanelbulle. Jag börjar med att fråga honom hur det kom sig att han bestämde sig för att åka till Amerika. Columbus kliar sig först i huvudet. Det tar ett tag innan han svarar. Sedan säger han med en skrattande röst:

- Tja, det var ju inte meningen att jag skulle komma till Amerika, det var mer ett misstag.

Jag tittar på Columbus med en väldigt förvånad blick. Jag frågar honom vad han menar. Han börjar sedan att berätta om sin fantastiska resa.

- Jo det var såhär. Jag skulle egentligen åka till Indien. Jag var övertygad om att det fanns en västlig väg till Indien. År 1480 tog jag beslutet att segla till Indien över Atlanten istället för att segla runt hela Afrika och den Indiska oceanen. Jag hade räknat ut att det skulle vara ett avstånd på 2400 nautiska mil, vilket är 4444 kilometer. Men jag hade räknat fel. Ingen trodde på min teori om att segla över Atlanten, men jag vägrade släppa det.

Hur gjorde du då? Frågar jag. Den här resan måste väl ha kostat väldigt mycket pengar?

- Jag trodde på mig själv. Jag fortsatte med min plan. För att få ihop tillräckligt med pengar så åkte jag först till den Portugisiska rätten. Året var då 1485. Jag presenterade min idé för rätten, men kungens experter trodde inte att uträkningen jag hade gjort om hur lång färden skulle bli stämde. Experterna trodde att den skulle bli längre, och de hade ju rätt. Kungen nekade då min ansökan om pengar till min resa. Jag försökte få hjälp på många ställen men alla avvisade mig. Därefter försökte jag i den spanska rätten. Jag försökte i hela sju år. 1492 fick jag äntligen hjälp av det spanska kungaparet Ferdinand och Isabella. De gav mig tillräckligt med pengar för att genomföra min resa.

Columbus stannar upp. Han tycker att det mysiga lilla caféet vi sitter på inte är så mysigt längre. Det har blivit fullt av människor. Jag håller med honom. Jag hör knappt min egna röst på grund av allt skrik och prat här inne. Columbus tar sin sista tugga av sin nybakade kanelbulle. Jag föreslår att vi ska fortsätta med intervjun någon annanstans. Jag dricker upp mitt varma kaffe och sedan rör vi oss sakta mot ytterdörren. Columbus föreslog att vi kunde gå till parken inne i stan. Columbus säger att promenaden kommer att ta ungefär tjugo minuter. Det gör inget, säger jag. Då hinner jag fråga några frågor på vägen. Jag tänkte för mig själv. Jag frågar sedan om han inte var tvungen att testa båten först. Columbus svarar.

- Nej, jag har gjort tidigare resor åt samma håll så jag känner till havet just där.

Jag frågar Columbus om han upptäckte något under de tidigare resor som han just nämnde. Han tänker efter. Det tar en stund. Han svarar sedan med en hostande röst:

- Jo då det gjorde jag väl. Jag upptäckte väldigt många öar utanför Amerika som till exempel den nordliga kusten av Kuba och den norra kusten av Hispaniola.

Columbus hostar och hostar. Jag frågar om han verkligen mår bra. Han stirrar på mig med en arg blick. Han fortsätter med att berätta vilka länder han upptäckt. Han gråter och säger:

- Jag trodde att topparna på Kuba var bergskedjan av Himalaya. Men jag har fått reda på i efterhand att jag hade fel. Jag hade fel om allt. Mina drömmar var krossade.
Jag tröstar Columbus då vi kommer fram till en bänk i parken. Jag säger att det han gjorde var fantastiskt och att hans misstag inte alls var ett misstag. Du upptäckte en helt ny världsdel, och det är du känd för förklarar jag för honom. Columbus lugnar ner sig. Jag ställer sedan en till fråga. Jag frågar honom hur det kommer sig att folket som han upptäckte i Amerika kallas för indianer. Han svarar.

- För att jag trodde jag kommit till Indien såklart. Därav förblev de indianer i mina ögon. Men så klart så ska portugiserna åka dit efter mig och förstå att jag åkt fel. Men det är som du säger. Mina misstag var inga misstag. Jag har genomfört en stor upptäcktsresa och det är jag nöjd och känd över.

Min näst sista fråga är vad han gjorde och kände när han kom hem.

- Jag var överlycklig efter min resa. Jag hade fått med mig massor med guld hem. Jag var mycket nöjd med det jag upptäckt, tills jag fick reda på att det var fel. Det var inte Indien jag kommit till utan det var Amerika. Jag var väldigt besviken över det. Men du har nu fått mig att inse att mina misstag var underverk.

Min absolut sista fråga till Columbus är vad han tror att hans upptäcker kommer ha för konsekvenser.

- Jag är inte säker men eftersom att jag redan på min resa insåg att indianerna inte hade utvecklats lika mycket som oss i Europa så tog jag med några hem som slavar. Detta tror jag att folk kommer att utnyttja i framtiden. Jag tror att man kommer åka till de nya världsdelarna och ta fast individerna där som slavar. Jag tror även att vi i Europa kommer att bosätta oss där och ta över deras land. En annan konsekvens kan också vara att världen kommer att bildas samman på något sätt. Jag tror att alla olika slags folk kommer att lära sig mer om varandra.

Det var min sista fråga till säger jag. Han säger att han måste gå så jag tackar honom för hans tid. Sedan återvänder han till sjukhuset.

Faktaruta
Christopher Columbus föddes år 1451 i en Italiensk hamnstad vid namnet Genua. Han var son till Domenico Colombo och Suzanna Fontanarossa. Christopher Columbus hade tre yngre bröder och en syster. När han var tjugo år gifte han sig med Felipa Perestrello e Moniz. År 1480 fick de en son som de döpte till Diego Colón. När han blev äldre så utförde han fyra havsresor. År 1502 utförde han den fjärde och sista resan. Det var då han skulle segla till Indien men istället kom till Amerika. Han återvände hem till Spanien år 1504 och två år efter så dog Christopher Columbus av ålder.




Amber Morgan - SAMED12







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar