söndag 10 mars 2013

Att klara sig själv som ung



Jag är i Spanien och solens skinande strålar värmer i hela kroppen samtidigt som dom lätta vindpustarna svalkar skönt. Jag går längs havet på väg tillbaka till huset vi bor i här i Spanien för att intervjua min syster Isabelle. Jag och Isabelle, eller Bella som vi i familjen kallar henne, sätter oss på varsin stol i skuggan på den stora verandan med utsikt över dom svajande palmerna vid havet.

 Hon  kollar ivrigt på mig och verkar redo att börja intervjun. Bella gick på en estetisk linje på Tumba gymnasium och flyttade sedan hemifrån ett år efter hon tog studenten. Hon började med att jobba på ett litet café men jobbar nuförtiden på reklambyrån RBK. Hon skrattar lite lätt och rätar upp sig i stolen när jag ställer min första fråga om varför hon just valde det programmet på gymnasiet som hon valde.
Jag tänkte att det programmet skulle bli kul och skulle passa mig då det var sådant som jag gillade att hålla på med och jag tänkte att det nog fanns någon framtid inom det jag pluggade så att jag enkelt kunde få något jobb som jag tyckte var kul.

Bella gjorde det hon skulle och hennes slut betyg var väl helt okej, men hon berättar att hon ändå önskar att hon hade pluggat lite hårdare och ansträngt sig lite mera i skolan. När hon sedan gick ut gymnasiet valde hon att inte plugga vidare på högskolan utan istället börja arbeta direkt. Jag frågar henne varför och hon tar undan hennes ljusa hår som flyger runt i vinden.
- När jag äntligen gick ut gymnasiet var jag så skoltrött och jag hade ingen ork till att plugga. Jag ville ta en paus från det och tjäna pengar istället så jag kunde klara mig själv, flytta hemifrån och resa utomlands. Sen visste jag ändå inte exakt vad jag ville bli, det vet jag fortfarande inte. 
Hon tar en paus och solar sig lite i solen och säger sedan att hon nog ska plugga vidare sen men att hon ändå är glad att hon inte gjorde det direkt efter gymnasiet. 

Vi är båda törstiga så vi tar en liten paus för att dricka men fortsätter snabbt med intervjun då vi båda längtar till att lägga oss i solen igen eller för ta ett svalkande dopp i poolen. 
Jag frågar henne om hur hon tyckte det var att börja jobba direkt och hon kollar på mig och ler.
- Det var kul och spännande. Det var så roligt att tjäna egna pengar, flytta hemifrån och känna sig vuxen. Jag hade tur och fick ett jobb på ett café nästan direkt efter gymnasiet. 
När jag frågar hur det var att flytta hemifrån själv skrattar hon glatt och säger tyst så att bara jag hör att det var skönt att få slippa mamma.

 Kvittrande fåglar flyger förbi över oss och studsande tennisbollar hörs en bit bort där man ser två killar spela tennis som om livet hänger på att dom ska slå den flygande bollen så hårt dom bara kan. 
När jag frågar om hennes jobb hon har nu tänker hon ett tag och ser fundersam ut. 
- Mitt jobb är bra. Det är kul där när det finns mycket att göra annars kan det bli lite långtråkigt. Jag tror nog att jag skulle kunna tänka mig att fortsätta jobba där. Jag trivs där. I framtiden vet jag inte riktigt vad jag vill jobba med, men förmodligen något inom reklambranschen, mediebranschen eller inom inredning och design.

Innan vi båda skyndar oss tillbaka till solstolarna frågar jag henne om vad hon har för tips till andra ungdomar i gymnasiet. Hon kollar bort ett tag och funderar innan hon sedan kollar på mig rätt allvarligt.
- Att inte kasta bort sin tid i gymnasiet för det är så jobbigt att ta igen det, och sen tycker jag att man kan ta typ ett år efter gymnasiet och resa och bara ta det lugnt istället för o plugga vidare direkt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar