måndag 4 mars 2013

När skoldörrarna inte längre står öppna, vad händer då?

Hemma i mitt hus sprids det en stark doft av räkor. På köksbordet står en varm räksoppa framdukad och en glad Erika kommer in i köket och slår sig ner. Hon är på bra humör efter gårdagens lyckade utgång tillsammans med hennes barndomsvänner. Utanför fönstret ligger den vita snön på backen och termometern visar två plusgrader. I köket där vi slår oss ner är det dekorerat med vårfärger och blommiga gardiner. Det får en att känna att de snart är vår även fast det är snö utanför fönstret. Erika går sista året på Igelstavikens gymnasium på programmet idrottspedagogiska i Östertälje. Hon känner av att det börjar bli vår eftersom studenten är ett hett samtalsämne mellan vännerna. Snart ska studentklänningen köpas och datumet för studentmottagningen bokas. Erika är, precis som många andra avgångselever, orolig över vad som kommer hända efter studenten.
När vi tagit för oss av soppan ber jag Erika förklara vad hon känner inför att gå ut skolan och hon berättar att hon tycker att det ska bli riktigt skönt att slippa skolan och alla läxor. Men det som skrämmer henne är vad hon ska göra efter studenten när hösten kommer och det inte finns någon skoldörr som står öppen och väntar på henne. Hon berättar att hon inte riktigt har hunnit tänka så mycket på vad hon ska göra efter studenten.
- Jag ska jobba som sammordnare på Scania Sports Camp nu i sommar. Sen får jag ta det som det kommer, säger hon.
Att få jobba som polis är något som många i Erikas klass skulle vilja ha som arbete berättar Erika samtidigt som hon tar en tugga av det hembakta brödet som det bjuds på. Men själv vet hon inte något yrke som hon hemskt gärna skulle vilja arbeta med. Erika berättar att om hon lyckas skaffa sig ett jobb till hösten så kommer hon inte vara kräsen över vad det är för ett jobb, så länge hon tjänar tillräckligt med pengar så att hon klarar sig. Men något som hon skulle vilja arbeta med i framtiden är att få bestämma över folk.
- Att vara chef skulle ju inte vara helt fel, säger Erika med ett leende.
Jag frågar henne vad det är för chefs jobb hon menar och då svarar hon att hon inte riktigt vet, endast att hon tycker att det skulle vara kul att få ha makt över folk.
Hur tror du att ditt liv kommer att se ut om tio år?
- Jag hoppas att jag har gott om pengar så att jag kan leva lite, svarar hon och sedan grubblar hon och frågar hennes kompis Josefine, som också sitter vid bordet, hur gamla de kommer att vara om tio år. Josefine svarar att de kommer att vara tjugonio år gamla om tio år och då tillägger Erika att då är det klart att hon hoppas att hon har en familj också.

Erika bor i staden Gnesta vilket hon har gjort hela sitt liv. Själv kallar hon Gnesta för en byhåla  där det inte händer någonting alls. När hon inte går i skolan umgås hon med sina vänner eller jobbar som kassör på Tom Tits Experiment i Södertälje.
- Det kan även bli en del utgångar, men absolut inte varje helg, förklarar hon och tillägger att hon måste jobba och spara pengar också. Att röra på sig är även något som Erika tycker är kul och viktigt vilket hon ägnar en del tid åt. Hon har tränat både innebandy och fotboll men numera tränar hon endast på gym.
Varför tränar du inte innebandy eller fotboll längre?
- Jag insåg att jag var dålig på fotboll och att det inte riktigt var min grej, svarar Erika som därefter skrattar och tittar på hennes kompis Josefine som flinar åt Erikas svar.
Jag förstår varför de skrattar när Erika tillägger att de inte var så roligt med fotboll eftersom hon ofta satt bänkad. Men i innebandyn gick det bättre och är en sport som hon fortfarande tycker är riktigt rolig.
- Tyvärr lades vårt innebandylag ner förra året så då la jag också av med sporten, berättar Erika som hoppas på att ett nytt innebandylag ska startas i höst.
När vi ätit upp vår mat och Erika får ett samtal av hennes mamma att hon kommer och hämtar upp henne snart, passar jag på att ställa min sista fråga. Jag frågar henne vilka tre saker som hon känner att hon måste uppleva innan hon dör, och då svarar hon snabbt att hon vill hoppa bungyjump.
- Jag skulle vilja åka till Hawaii också! Det verkar vara härligt där, säger Erika och funderar sedan på vad hon ska välja som tredje och sista sak som hon vill uppleva. Efter att hon funderat ett tag svarar hon att hon hemskt gärna skulle vilja åka till Disneyland.
Vad är det på Disneyland som lockar?  
     - Jag älskar att åka karuseller och man kan aldrig bli för gammal för Disney! ⬰

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar