onsdag 6 mars 2013

Vårt favorit radioprogram


Någonting som vi aldrig missar är programmet Christer i P3. Det sänds måndagar till fredagar mellan klockan 14.00-16.00. Vi lyssnade på gårdagens program ”Bland det konstigaste jag varit med om” (20130205) där folk fick ringa in och dela med sig av de konstigaste saker de upplevt.

Vi uppfattar programmet som väldigt sakligt eftersom att de hela tiden håller sig till ämnet som programmet handlar om. Ibland väver han in sina egna tankar kring de berättandes upplevelser och det gör att programmet blir mer levande. Exempelvis när han ger egna förslag på vad den svartklädda kvinnan kunde ha för uppdrag. Programledaren använder ett ganska formellt talspråk med en del slangord. Han talar väldigt tydligt och man hör vad han säger men ibland går det lite för fort och han tar sällan pauser, så det blir lite jobbigt att lyssna på det han säger. Christer betonar ibland ord så det ska bli lättare att ta till sig det han vill förmedla och det gör även att blir roligare att lyssna på, eftersom att det blir lite variation i tonläget. Men ibland hör man tydligt att han läser innantill.

Hela programmet består av kortare intervjuer med olika personer där de berättar om sina konstiga upplevelser. Det gör så att det hela tiden händer något nytt i programmet, vilket gör att man vill fortsätta lyssna. Vi tycker att målgruppen för programmet är både killar och tjejer mellan 20 och 50. Eftersom att det har en humor som passar de flesta och de tar även upp ämnen som berör alla. Vi tror att målgruppen ser programmet som underhållning, det gör i alla fall vi.

Vi har även lyssnat på Alex och Sigges podcast klaustrofobisk (20130131).
I deras podcast använder de mycket miljöbeskrivning och man hör aldrig att de har ett manus som de följer. De använder informellt talspråk så det känns som att man sitter bredvid dem och är en del i deras samtal. De använder mycket humor och slangord. Vi tycker att det är mycket skönare att lyssna på Alex och Sigge eftersom att de använder ett mer vardagligt språk och det känns mer levande. Målgruppen för deras podcasts riktar sig till killar och tjejer mellan 15 och 30. Programmet är väldigt spontant och man vet aldrig vad som kommer att hända. Deras samtal är ibland långt utanför ämnet och det är det som gör att det känns levande och underhållande. Vi anser att det inte är så jobbigt att lyssna på podcasts eftersom att det inte är så uppstaplat och planerat vad de ska prata om. Därför är det också enklare att ta till sig deras budskap.

Våra tankar kring radio är att det är lite mer formellt än podcasts och att det är oftast uppbyggt på ett manus som är förberett dagen innan. Podcasts är mer spontana och där används ett mer informellt talspråk.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar