måndag 11 mars 2013

Vad som spelas i mina öron förutom musik




Jag har alltid tyckt att det varit roligt att läsa om kläder, smink och liknande i tidningar och på internet. Men jag hade ingen aning om att det fanns ett radioprogram där de pratade om just detta! Jag fick ett tips av en av mina äldre systrar som berättade att hon hade varit inne på Sveriges radios hemsida. Där skulle hon leta reda på ett radioprogram som hon var tvungen att lyssna på i skolan och då fick hon syn på något som kallades för ”Stil”. Hon hade börjat lyssna på det nyaste avsnittet när hon var på väg hem från skolan och hon sa till mig att hon tyckte att det var riktigt intressant. Så jag tänkte, varför inte testa och lyssna på ett avsnitt när jag åker hem från skolan?

Stil är ett radioprogram som sänds på P3. Programledaren är Susanne Ljung som varit programledare för radioprogrammet sedan 2007. Jag började lyssna på avsnittet som hette Stil Special – fem kvinnor, fem infallsvinklar på mode och stil (20130111). I detta avsnitt möter Ljung fem olika kvinnor som på olika sätt förhåller sig till stil. Avsnittet var 55 minuter långt så jag hann inte lyssna på hela avsnittet innan jag kom hem. Men bara efter att ha lyssnat i ungefär en kvart kände jag att detta radioprogram var något för mig.

Radioprogrammet inleds med att Ljung presenterar vad dagens avsnitt ska handla om. Den första kvinnan hon ska prata med är kostymören till en känd TV-serie vid namn Girls. Ljung ger information om vad TV-serien Girls handlar om och sedan presenterar hon kostymören till serien som heter Jennifer Rogien som hon ska prata med. Varför hon ska intervjua just konsymören till denna TV-serie beror på att karaktärerna i Girls inte är lika uppklädda och bär inte lika dyra kläder som karaktärerna i andra TV-serier, som till exempel Gossip Girl. Det bästa med detta avsnitt var att med jämna mellanrum fick man höra scener ifrån serien som fick en att förstå vad det var Rogien och Ljung pratade om. Till exempel citerade Ljung vad en av karaktärerna i TV-serien sagt på svenska. Sedan fick man höra hur det lät när karaktären själv sa detta i TV-serien på engelska. Ljung berättar även vad Rogien har berättat för henne vid intervjun och sedan får man höra hur det lät när Rogien själv berättade. Så avsnittet är alltså en återberättande intervju med Rogien. Man får aldrig höra vilka frågor Ljung ställer till Rogien utan bara vad hon har svarat.

Ljung pratar på ett mycket objektivt sätt där hon endast ger information och lägger aldrig in hennes egna åsikter om TV-serien. Hon pratar väldigt lugnt vilket gör att det är enkelt att hänga med och eftersom hon inte använder några svåra ord. Det låter som Ljung läser från ett papper, vilket hon troligen gör, eftersom hon berättar mycket fakta som kan vara svår att komma ihåg själv. Hon berättar även allt som Rogien har sagt till henne under deras intervju som jag omöjligen tror att hon kommer ihåg utantill. Jag tycker hon använder sig av ett skriftspråk efter som hon pratar med samma ton under hela avsnittet och betonar inte några speciella ord.


Jag skulle tippa på att detta radioprogram är menat för kvinnor eftersom de pratar om kläder, skor och smink som endast kvinnor använder. Just det avsnitt som jag lyssnat på verkade som om de verkligen var menat för kvinnor eftersom de inte intervjuar någon man och att TV-serien Girls känns menat för målgruppen kvinnor. Nu har jag bara lyssnat på en liten del av ett enda avsnitt ur detta radioprogram men jag kan tänka mig att de som lyssnar på detta radioprogram är kvinnor mellan 14-40 år. Jag fick den känslan när de pratade om TV-serien Girls som jag tror vänder sig till kvinnor mellan den åldern. Och självklart är Stils målgrupp modeintresserade! Jag tror inte någon som inte alls har ett intresse för kläder, skor och smink skulle ta sin tid till att lyssna på detta. Precis som en modeintresserad person inte skulle lyssna på ett radioprogram som handlar om sport ifall den inte var intresserad av sport överhuvudtaget.

När jag åker hem ifrån skolan brukar jag ofta lyssna på Hanna och Amandas podcast. Efter att jag lyssnat på radioprogrammet Stil märkte jag att det är en stor skillnad på ett radioprogram och en podcast. Senast lyssnade jag på Hanna och Amandas podcast som hette Kroppsideal (20120413). Efter bara några sekunder märkte jag skillnaden på ett radioprogram och en podcast. Hanna och Amanda börjar direkt att kommentera varandras röster och skrattar högt och ofta. I en podcast pratar det mycket fortare och har ett mycket mer informellt språk. De skrattar och pratar i mun på varandra precis som om detta avsnitt skulle vara inspelat vid ett köksbord. Man hör tydligt att det inte har ett exakt manus de går efter. Om de kommer upp något roligt och intressant så börjar de gärna prata om det istället för det ämnet som de var meningen att de skulle prata om. Hanna och Amanda använder sig av ett talspråk där de gärna använder slangord och ord som ”ba” och ”asså”.

Till skillnad från radioprogrammet Stil försöker den här podcasten få fram ett budskap. Just detta avsnitt som handlar om skönhetsideal är budskapet att man ska finna modet att vara precis som man är. Hanna och Amanda betonar även vissa ord som inte förekom i radioprogrammet. I podcasten betonar de ord som de tycker är viktiga som till exempel när de berättar om att man ska vara nöjd med sig själv. Då betonar de ordet ”nöjd” för att de vill att vi ska uppmärksamma detta ord.

En podcast tror jag påverkar deras lyssnare mer eftersom där pratar de med ett informellt språk och lägger in deras egna tankar. Det är lätt att vi lyssnare tar åt oss av Hanna och Amandas åsikter eftersom de ofta säger vad de tycker och tänker. I ett radioprogram får man mer fakta och det är mer intervjuer med folk. Där följer de också ett manus där de vet exakt vad det är de ska säga. Det är mer underhållande att lyssna på en podcast enligt mig eftersom det inte är lika “stelt”. Det är även kul att lyssna på vad andra tycker och kolla om man håller med. Jag kan rekommendera både radioprogrammet Stil och Hanna och Amandas podcast, båda är väldigt underhållande och perfekt att lyssna på när man är trött på att bara lyssna på musik!

 Rebecca Högne



                                                                        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar