tisdag 19 mars 2013

Vad man kan lyssna på




När jag äntligen kom hem efter att ha gått utomhus i kylan bestämde jag mig för att ta ett varmt bad och lyssna på radion. Jag brukar inte lyssna på radion så ofta längre då jag för det mesta lyssnar på musik på mobilen. Men idag kändes det enklast att bara sätta på radion och hoppas att det kom något bra att lyssna på. Jag låg i badet och en rebecca & fiona låt spelades. Sedan började programmet Christer i P3 (20130313). Jag hade inte hört programmet förut och eftersom jag låg i badet orkade jag inte gå upp och byta kanal så jag lyssnade vidare.

Programmet leddes av en medelålders man vid namn Christer, därav namnet på programmet. Programmet inleds med att Christer presenterar att i dagens program ska dom ta emot samtal från lyssnare och prata om saker som folk anser att dom varit först med fast andra kanske inte visste om. Programmet innehåller både reportage, intervjuer när det är folk som ringer in, men också mycket av Christers personliga berättelser som jag tycker gör att man lär känna hon bättre och kommer in i programmet på ett annat sätt. Om ni letar efter ett program som är lätt att hänga med i så tyckte jag att det här programmet var väldigt enkelt att lyssna på då om pratar väldigt flytande och naturlig. Det pratade väldigt ledigt och använde inte några svåra ord och även fast jag tror att programledaren använde sig av ett manus eftersom han håller ett väldigt bra flyt och inte tappar bort sig, så är han väldigt duktig på att låta naturlig men ändå prata sakta och betona rätt ord. Programmet tycker jag inte är vinklat, som vissa andra program kan vara, då det är folk som berättar egna saker och vad dom själva tycker och tänker. Men däremot kan man inte heller veta hur vinklat det folket som ringer in berättar då dom kanske vinklar det till sin egen fördel eller för att det dom säger ska låta bättre. Jag tycker det är skönt att dom pratar på ett väldigt talspråkligt sätt då de får en att känna att dom pratar med en på något sätt istället för att bara läsa från ett manus för att informera en om något. Jag tycker inte man blir speciellt påverkad av programmet eller att det väcker några känslor hos en så. Just i det här programmet var det inget speciellt budskap anser jag då det mest var folk som ringde in för att berätta om saker som dom ansåg att dom kommit på.

Så är ni mellan 20-30 år, kille som tjej, så skulle jag absolut rekommendera det här programmet för er då dom pratar om alla möjliga saker. Saker som många skulle kunna tycka var kul att lyssna på eftersom det är massa olika personer i olika åldrar som ringer in för att berätta något som dom gjort eller varit med om. Även fast jag är 16 år så tyckte jag ändå att programmet var rätt rolig och jag lyssnade på det hela tiden jag låg i det härliga badet. Däremot så tror jag ändå att lite äldre kanske skulle kunna relatera till programmet mer än jag, speciellt då Christer själv är runt 30 år och pratar mycket om egna erfarenheter som äldre kanske tycker är roligare att lyssna på eftersom dom nog förstår det bättre än jag.

Lite senare i veckan lyssnade jag på Hanna och Amandas podcast som den här gången hette ”Bli ihop”. Dom pratade om allt möjligt inom ämnet  hur det känns, hur det var, och massa mer. Den här podcasten jämfört med radio programmet ”Christer” tycker jag passar jätte bra för tjejer i min ålder och upp till ungefär 30. Hanna och Amanda Pratar på ett väldigt enkelt sätt och i början känns det som om dom läser från ett manus men mer in i programmet så får man verkligen en känsla av att dom bara pratar om vad som helst som dom kommer på. Det är som om man får tjuvlyssna på två bästa kompisar som sitter och pratar om vad som pågår i deras liv, vilket jag tycker är jätte kul för det känns så äkta då. Det blir som att dom bara har en vanlig konversation vilket jag tycker är roligare att lyssna på. Det som gör podcasten så annorlunda från radio programmet är att dom ibland pratar snabbt, högt, brister ut i garv eller råkar prata i mun på varandra. Men det tycker jag bara bidrar till helheten i programmet och det som gör programmet så bra.

Jag tycker det är roligare att lyssna på en podcast då dom känns mycket mer spontana vilket jag tycker gör att det är så mycket roligare att lyssna på, eftersom det känns så äkta. I radioprogram så känns allting lite mer strukturerat och mer bestämt om vad dom ska prata om och när ett samtal ska tas in eller när dom ska byta ämne, och det tycker jag gör att det blir mindre intressant att lyssna på. I till exempel "Hanna och Amanda" så kan dom börja prata om vad som helst känns det som utan att  det verkar som att det är förbestämt att det är just nu och just det som dom ska prata om. Så podcast tycker jag är roligare och passar bättre för mig. Men radio kanske funkar bättre för lite äldre, det kan däremot vara lite enklare att hänga med i radioprogram eftersom det är mer strukturerat och förbestämt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar