måndag 4 mars 2013


Evelina Samed12

Att vara invandrare i Sverige
-Hur det är att vara ung idag och börja på ett nytt liv i ett nytt land


Jag ser Katty Tans lägenhet, den är stor och är gjord av tegelstenar. Lägenheten är vid skogen och man hör hur fåglarna sjunger. Man känner doften av naturen. Jag går upp till den tredje våningen och ringer på dörren.

Katty Tan tycker att det är för mycket snö
En mörkhårig tjej med svarta ögon öppnar dörren och hälsar på mig. Jag tar av mig min jacka och hon visar mig till köket. Det står en liten korg med kakor på köksbordet. I köket känner jag doften av te. Vi sätter oss vid köksbordet och ler mot varandra. Jag andas in och börjar intervjun.

Hur kom det sig att du flyttade från Kina till Sverige?
- För att min mammas företag jobbar lite med att importera saker och utbyter mellan kinesiska och svenska elever. Så vart än min mamma åker så hänger jag med och jag tycker mycket om Sverige.

Hon lutar sig tillbaka på stolen och tar en kaka.

Hur kändes det att komma till ett nytt land och inte kunna språket?
- Första dagen kändes det väldigt spännande för att det är en ny sak för mig, men efter en vecka började det kännas väldigt jobbigt för att jag inte kände någon här och inte kunna språket. Då tänkte jag att man måste kämpa mycket för att lära sig det nya språket och försöka skaffa vänner i klassen. Det är väldigt jobbigt i första klass, men sedan efter ett år så blir det mycket bättre.

Det blir tyst en stund medan jag skriver ner allt det hon har sagt. Våra blickar möter och vi börjar flina åt varandra en lång stund. Efter några minuter börjar jag ta mig till nästa fråga.

Vilken skola tycker du har varit mest trygg?
- Det beror på eftersom att alla skolor är inte likadana. Det finns både positiva och negativa saker om skolorna. I de flesta skolorna är eleverna stökiga, men lärarna är bra eller att det är en bra miljö eller studier. Fast de flesta kanske har jätte bra elever och lärare, men studierna är inte lika bra som de andra. Så det beror på. Alla skolor har något negativt och positivt i sig.

Hon avslutar meningen och börjar tänka efter ifall att hon har missat något viktigt. Jag sitter och skriver och nickar eftersom att jag håller med henne. Katty reser sig för att göra saft åt oss. Hon ger mig ett fullt glas med hallonsaft.

Hur känns det att du har gått på så många skolor?
Katty suckar en stund

- Det känns spännande faktiskt och eftersom att jag har gått på så många olika skolor så vet jag lite skillnad mellan människor i norra Sverige, Stockholm och södra Sverige. Så det är ganska roligt och det har hjälpt mig att utveckla mitt språk och få nya kontakter.

Har det inte varit jobbigt att byta skolor och skaffat nya kontakter?
- Jo, det är ganska jobbigt för första gången. Jag var tvungen att lämna mina kompisar för att byra skola. Det är klart att man saknar de, men man måste prova nya saker och om man väntar på saker på ett positivt sätt så blir det väldigt spännande och roligare.

Jag tar en klunk av mitt glas.

Vad är skillnaden mellan svenska och kinesiska skolor?
- Det är en väldigt stor skillnad. Första dagen när jag kom till en svensk skola fanns det förberedande klasser för de som inte kunde svenska så bra. Jag tycker att det inte är så många läxor i skolorna. Eleverna gör lite mer saker på lektionerna. De får gå runt i klassrummet lite mer och de får stå upp eller sitta ner. Det är ganska fritt i skolorna. Första dagen jag var på en svensk skola tänkte jag ”Oj” när jag såg hur eleverna betedde sig i klassen. Man får välja själv vilka studier man vill ta, men i kinesiska skolan är det mer strikt och man måste skriva mycket. Jag tycker att kinesiska och svenska skolor är bra.

Hur föreställde du dig att Sverige skulle vara innan du kom hit?
- Jag föreställde mig inte. Det var min mamma som har läst om Åsa och det är därför hon tycker om Sverige.

Vad var det för årstid när du kom hit?
- Det var på vintern.

Vad tycker du om snön?
- Jag älskar snö väldigt mycket och när jag kom till Sverige var det mycket snö så jag älskade det. Det var väldigt spännande. Fast efter ett tag tröttnade jag på det och tyckte att det var för mycket.

Vad är det bästa som du har upplevt i Sverige?
- Bland det bästa jag har upplevt i Sverige är sommaren och jag har fått bra kompisar. Sverige har en bra miljö, natur och lite mer skog så man är mer i det fria. Man ser också många djur. Jag tycker att de är söta och jag älskar djur! Jag tycker att Sverige har lite för lite läxor så jag tycker att vi borde ha mer.

Vad är skillnaden mellan eleverna här i Sverige och Kina?
- Det är en ganska stor skillnad. I Kina är det hårt i klassen och när läraren säger någonting måste man visa respekt. Det är många i klassen som kämpar hårt för att få en bra utbildning. Eleverna i klassen har mörkt hår, men här i Sverige har många olika hårfärger.

Katty skrattar till och jag skrattar med henne. Minuterna går och tillslut är det tyst.

Är det någon skillnad med skolsystemet i Kina?
- Det är en stor skillnad. Alla i Kina har skoluniformer, men det har vi inte här i Kina.

Mina frågor tar slut. Vi sitter och äter upp kakorna. Jag reser mig och kramar Katty Tan. Sedan går jag till hallen och tar på mig jackan. Utanför lägenheten ser jag upp på Kattys köksfönster och vinkar åt henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar