onsdag 6 mars 2013



Tema: Skillnaden mellan radio och podcast

I tisdags fick jag en uppgift att lyssna på radio. Jag fastande för programmet Christer i P3 (20130603) eftersom att det är två tjejer som pratar om intressanta saker tex om kändisar hur de är och hur snygga de är. Man fick skicka meddelanden till de och dela med sig om sina saker om temat.

Programmet blev inte så tråkig som jag hade föreställt mig eftersom att de pratar om kändisar, mode och stil. Jag trodde att det skulle vara mer som tråkiga nyheter och om media tex gamla saker har utvecklat mer och mer som dator och mobiler. De blandar mellan reportage och ledaren ringer och frågar om skönhet och ber folk att skicka mail om vad de tycker. Ljudet är bra de höjer det när de ringer till någon person. Personerna pratar högt så att man hör vad de säger, men lite snabbt. Språket är ganska vardagligt så man hänger med vad de pratar om. Linnea Wikblad är programledaren och hon tar ibland några långa pauser så hon läste från ett papper vad hon ska säga. Jag skulle nog inte säga att de uttalar svåra ord på radion. Programledaren intervjuar andra personer för att de inte ska stanna på samma tema. De byter från kändisar till filmer tex som terminator och diskuterar om det. Linnea Wikblad avbryter diskussionen med att läsa upp några meddelanden från lyssnarna. Jag skulle säga att målgruppen till P3 är för unga vuxna för att de pratar fort, vardagligt och pratar om sånt som unga vuxna är intresserade av tex kända killar som e heterosexuella män som är snygga.

När jag vill ta det lugnt och ligga i soffan lyssnar jag på Hanna och Amanda. Jag lyssnar på de eftersom att det är intressant och avslappnade. De pratar lugnt och vardagligt utan musik. Hanna och Amanda berättar sina egna upplevelser vilket är så intressant när man har inget annat att göra. För några dagar sedan lyssnade jag på en episod som hette vänskap. Den handlade om deras upplevelser med sina vänner och vad de gjorde. Hanna och Amanda berättar om att tjejkompisar kunde liksom dö ihop för att vara tillsammans med de.

Skillnaden med radio och podcast är att radio försöker de ha bra låtar som får folk att lyssna på de och berättar mer om skvaller bland kändisar. När det är fredag och jag är glad så sätter jag på radio och sjunger med bland låtarna som jag tycker om. Man släpper mer loss sin energi när man lyssnar på radio. Podcast berättar de mer om sina liv och är öppna för lyssnarna. De har ingen reklam som stör, de pratar lätt med lugn röst och anväder sig inte av svåra ord. Podcast har ingen musik som på radio för att det ska kännas mer bekvämt att bara lyssna och slappna av med deras röster. Ljudkvalitén är inte högt, men lagom så att man hör de. Målgruppen för podcast skulle vara 25-50 för att desto äldre man är vill man lyssna på lugna saker och hur de berättar om deras upplevelser. Podcast pratar med mjuka röster och försöker inte ta ut energin på lyssnaren och det gör att programmet är för äldre människor. Radio har de lite mer ”tjohej” och pratar lite snabbare och högre. De spelar olika låtar för att få folk att gilla deras kanal. Slutligen tycker jag att radion är lite mer för att ha roligt och dansa till musiken eller bara sjunga med när man är i bilen.
Evelina Samed12

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar