måndag 4 mars 2013

Maritas liv i USA


Ett reportage om Marita Morgan och hennes resa till USA. Marita reser till delstaten New Jersey för att jobba som en au pair i ett år men istället blir hon kvar i femton år.


Det är en snöig vinterkväll, 2013. Marita står i köket och lagar mat som vanligt. Det doftar kyckling med curry. Jag tittar ut genom fönstret. Snön bara faller i stora flingor från himmelen. Det är vackert. Maritas svarta lurviga pudel står och tittar på mig med en vickande svans. Anledningen till att jag är hos Marita är för att intervjua henne om sitt förflutna. Hur hon flyttade till USA.

Samtidigt som hon skjuter in kycklingen i ugnen så frågar jag Marita hur gammal hon var när hon tog beslutet att flytta till US

- Jag var arton år när jag satt på ett café nere i Gnesta som nu längre inte finns. Framför mig låg det en tidningsartikel där det stod att det behövdes en au pair till en familj i New Jersey. Min högsta dröm hade alltid varit att flytta till USA, så jag kunde bara inte missa den här chansen. Jag ansökte direkt och efter en veckas tid så fick jag jobbet.

Oj! Vilken tur hon hade tänker jag. Marita sätter sig på en stol framför mig. Jag frågar sedan vad hennes föräldrar tyckte om hennes beslut.

- Ja, de blev ju såklart ledsna och förvånade. Jag tror att min mamma tyckte att jag var lite för ung. Men de visste att det var min dröm så de gick med på det. Jag hade åkt även om de inte var med på det. Jag var ju faktiskt arton år.

Marita börjar koka ris. Av någon anledning börjar det bli ovanligt varmt i köket. Hon öppnar ett fönster. Samtidigt passar jag på att fråga vad hon gjorde medan hon var i USA.

- Jag åkte ju först och främst dit för att jobba som en au pair. Jag har alltid velat jobba med barn så det jobbet passade perfekt. När jag kom till delstaten New Jersey så fick jag bo hos en familj och ta hand om deras barn. Vi var flera svenskar som åkte så jag träffade många nya vänner. När jag kom fram så fick jag träffa familjen jag skulle bo hos. Jag var väldigt nervös. Men jag visste att det skulle bli bättre sen.

Allt låter så spännande. Men hon måste ha haft en fritid tänker jag. Jag frågar.

- Ja det hade jag. Varje gång min amerikanska familj inte behövde en barnvakt så fick jag göra precis vad jag ville. Det var då jag träffade flera andra svenskar. Vi gick ut och dansade ganska ofta. Det var då allt förändrades.

’’Vad menar du?’’ Frågar jag. Marita kollar på mig med ett stort leende på läpparna. Sedan svarar hon.

- Det var då jag bestämde mig för att vara kvar i USA. Jag skulle egentligen bara stanna som en au pair i ett år, men jag blev kär. Det var en varm och somrig kväll när jag var ute och dansade med mina vänner. Jag fick syn på en stilig mörkhyad man. Steve hette han. Han hade med sig en dejt till klubben vi var på, men det hindrade inte mig. Jag gick fram till honom och frågade om han ville dansa med mig. Han sa ja. Efter det så höll vi kontakten. Efter några månader så var vi ett par, och efter två år gifta. Vi bodde förstås ihop och jag fick ett jobb på dagis istället.

Jag frågar Marita vad hennes föräldrar tyckte om det.

- De var glada för min skull. De kom och hälsade på väldigt mycket, speciellt efter vi fått vår första dotter Alexandra. Året var då 1993. Tre år efter kom min andra dotter Amber. Detta gjorde att jag blev kvar i USA i femton år. Jag hade bildat en familj och var mycket lycklig. Jag trivdes verkligen bra. Det var år 2000 som jag och Steve skildes, då flyttade jag hem till Sverige igen med mina döttrar, det blev bäst så.

Marita ler för sig själv. Det måste ha varit jätte spännande att komma hem till Sverige igen säger jag . Hon berättar att allt hände så plötsligt, därför hade hon inte hunnit fixa ett ställe att bo på så hon flyttade in hos sina föräldrar igen.

Det är spännande att lyssna på Marita när hon berättar. Hon låter så nöjd. Men jag har en sista fråga till henne innan hon tar ut den varma, currydoftande kycklingen. Jag frågar henne om hon ångrar sin resa. Hon svarar direkt med en hög röst.

- Absolut inte! Det var mitt livs upplevelse. Hade jag inte åkt dit så hade jag inte fått mina två underbara döttrar. Det var verkligen en rolig upplevelse. Jag hade alltid velat åka till USA och nu fick jag till och med uppleva det amerikanska vardags livet. Det var riktigt häftigt och jag fick många nya vänner. Jag blev även väldigt bra på engelska. Jag ångrar verkligen ingenting.


Amber Morgan Samed12

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar