måndag 4 mars 2013

En ungdoms resa



Många drömmer om att utforska världen men väldigt få har modet att gör det. Annika Magnusson är en av dem, som ung bestämde hon sig för att bege sig ut i välden.


Vi sitter på varsin sida av ett ovalt, vitt bord som står placerat längst med två stora fönster. Annika Magnusson är klädd i blommig vårklänning med tights till, håret är mörkt och kort klippt. Jag gör i ordning två koppar te innan jag börjar med den första frågan.     


Hur började allt, din ungdom?


”Ja, jag hade inte så mycket ungdom, enligt mig själv. Eller det skulle vara fram till att jag fyllde elva, innan de jag sprang runt på idrottsplan men en boll, eller lekte med kompisar. Efter den sommaren skaffade jag mitt första jobb.”


Hur var det att växa upp i Vretstorp?


”Det går att säga mycket både positivt och negativt om Vretstorp, men jag tycker för det mesta att det var bra. Eftersom att det är en så liten by med väldigt liten befolkning, så kände jag alla och var en enorm trygghet. Det fanns även både en idrottsförening och en folkpark, vilket jag deltog aktivt i. Min pappa var folkparksdirektör under många år, så jag tror att det var en faktor till att jag var så engagerad som jag var. Så länga jag kan minnas så har min pappa alltid sett till att jag haft någonting att göra i parken. Det kunde vara saker som att laga staket, sitta i entrén eller städa. Ju äldre jag blev desto mer ansvar fick jag. Allt jag gjorde i parken var frivilligt så jag fick ingen lön eller annan typ av ersättning för det jag gjorde.” säger Annika medan hon sippar på sitt te, innan hon fortsätter.


”De negativa sakerna med Vretstorp är nog skolorna, det finns en skola i Vretstorp, där eleverna går från förskoleklass till årskurs 6. Efter det måste eleverna åka buss in till Hallsberg där de går högstadium och vidare utbildning. På min tid åkte vi tåg, en avgång till Hallsberg 07:00 och två hem 11:17 och 16:20. Missade man dem så kom man antingen inte till eller från skolan. En till negativ sak var utbudet av underhållning, jag och mina kompisar var tvungna att roa oss själva och hitta på saker att göra.”


Det slår i kattluckan på bottenplan och en liten svart melerad katt tassar nyfiket fram till oss, Annika böjer sig ner och klappar henne.


Hur kom det sig att du åkte till USA?


”Jag kände att jag hade sett allt jag kunde se i Vretstorp, det fanns inget nytt. Jag ville ut i världen, uppleva nya saker, lära mig ett nytt språk. Jag beslutade därför att tjäna ihop pengar för att kunna köpa en biljett till USA. Efter en del sökande, fick jag jobb hos en familj i Kalifornien. Jag var 20 år när jag åkte, jag hade inte sett mycket av världen så jag visste inte vad jag skulle kunna föreställa som väntade på mig, men jag var aldrig rädd. Det är självklart att jag var nervös, bara flygresan var läskig i sig. Jag lärde mig mycket den resan, erfarenheter som jag kommer ha nytta av hela livet. I Los Angeles blev jag anlitad som privatchaufför till en äldre kvinna, jag städade även hus för att tjäna extra pengar. Jag jobbade varje dag, det var ett hårt och slitsamt jobb men det var samtidigt väldigt roligt.”


Annika berättar att den absolut största skillnaden mellan livet i USA och livet i Sverige var att hon var ”on her own” i USA, hon hade en så kallad mamma och pappa där men hon var tvungen att finansiera allt själv. Det fanns ingen som kunde skuta till med lite extra om det skulle behövas. Hon nämner även att hon möttes av väldigt många nya saker, till exempel uteliv, take away och aerobics.


Annikas tips till ungdomar i dag är att skaffa jobb tidigt och att resa mycket. Göra saker som ger dig livserfarenhet. Genom att till exempel skaffa jobb tidigt så lär du dig att ta eget ansvar. Det är ett av de viktigaste kraven när det kommer till både studier och framtida jobb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar